Jazz Happening valtaa Tampereen 35. kerran

Torstaina 3.11. käynnistyy 35. Tampere Jazz Happening. Klubin pääsymaksuttoman Spotlight on Sweden -avajaiskonsertin tarjonnasta vastaavat Naoko Sakata Trio, Susanna Risberg Trio ja Nuaia.

Perjantaista lähtien Tullikamarin aukion kaikki kolme konserttipaikkaa – Pakkahuone, Klubi ja Telakka – täyttyvät modernin jazzin kuumimmista nimistä. Jazzin poltteen Pakkahuoneen estradilla sytyttävät Jazzliiton Juhlaorkesteri, Steve Lehman Octet ja Marius Neset Quintet with Svante Henryson. Konsertin yhteydessä jaetaan myös Suomen Jazzliiton myöntämä Yrjö-palkinto.

Lauantain päiväkonsertissa on tapahtunut yksi ohjelmamuutos. Ennakkotiedoista poiketen The Necksin ja Eve Risser White Desert Orchestran joukkoon liittyy AdHd:n sijaan Krakatau & Senegal Drums. AdHd:n konsertin peruutuksen syynä on tapaturmainen loukkaantuminen. Illalla samaisen lavan valtaavat saksofonistilegenda Charles Lloyd kvartetteineen, David Bowien studiobändinäkin toiminut Donny McCaslin Group sekä jamaikalais-norjalainen kokoonpano Sly & Robbie meet Nils Petter Molvær, joka yhdistelee dubin syviä rytmejä, free jazzia ja electronicaa.

Festivaalin päätöspäivän Pakkahuoneen tilaisuudessa nähdään kolme ainutlaatuista konserttia. Trumpetisti Verneri Pohjola tulkitsee isänsä, progetaituri Pekka Pohjolan tuotantoa, norjalaisen Håkon Kornstadin Tenor Battle yhdistelee oopperaa ja jazzia, ja lopuksi lavalle nousee neljän palkitun jazzvelhon – Dave Hollandin, Chris Potterin, Lionel Loueken ja Eric Harlandin – yhteisprojekti Aziza.

Happening ei hidasta öisinkään. Festivaali-iltojen viimeiset tunnit tiivistyvät Klubin konserteissa, joissa nähdään perjantaina James Carter Organ Trio sekä lauantaina The Lee Thompson Ska Orchestra.

Perjantai- ja lauantai-iltoina Telakan intiimissä tunnelmassa perehdytään kotimaisen jazzin ajankohtaisimpiin nimiin. Ennakkoon loppuunmyydyissä konserteissa nähdään perjantaina nuoremman polven edustajia – Kaisa’s Machine, Aki Rissanen Trio ja Lauri Porra Flyover Ensemble – ja lauantaina suomijazzin kestotähdet Juhani Aaltonen & Raoul Björkenheim Duo, Pepa Päivinen & The Good Romans sekä Krakatau. Sunnuntain vapaan pääsyn päätöskonsertissa Telakalla ilahduttaa valloittava tanskalaisbändi Kalaha.