Lötjönen, Antti: Antti Lötjönen Quintet East

1804
lukukertaa
Photos by Tuomas Timonen ; Design by Matti Nives.

2020 We Jazz Records WJCD22

1.Monograph
2.Erzeben Strasse
3.Mary Hartman, Mary Hartman
4.Pocket yoga
5.Monograph II
6.Oblique
7.P.S.
8.Le petit lactoire
9.Rowan

All compositions by Antti Lötjönen, except 3 by Robert Charles Kingston.

Antti Lötjönen (bass), Verneri Pohjola (trumpet & pocket trumpet), Jussi Kannaste (tenor sax) Mikko Innanen (alto & baritone & sopranino sax), Joonas Riippa (drums).

Produced by Antti Lötjönen & Matti Nives
Recorded 12/2019 by Abdissa Assefa at Kallio-Kuninkala Studios
Mixed by Abdissa Assefa at Ambience Studios, Helsinki
Mastered by Svante Forsbäck, Chartmakers

Arvio: 5 tähteä

 

Nyt päästiin vilvoittavien vetten äärelle!

Basisti Antti Lötjönen on tällä kertaa myös säveltäjä ja yhtyejohtaja, ja ehti julkaisemaan oman debyyttilevynsä päivää ennen 40-vuotissynttäreitä. Muiden palveluksessa Lötjönen onkin levyttänyt jo lukemattomia kertoja. Lötjönen on säästellyt, halunnut ehkä olla vuorenvarma julkaisun oikeutuksesta, tai sitten vientiä vain on ollut niin ettei ole ehtinyt omiaan miettiä. Oli miten oli, tässä täytyy olla yksi parhaista jazzdebyyteistä Suomessa ikinä.

Levy on rakennettu taiten: on omia keskeissävellyksiä, pitkiä monipolvisia teoksia, jotka  juhlivat sävellysten ja sovitusten rikkaudella, mutta yhtä vahvasti yksilöllisten improvisaatioiden mestarillisuudella, on alku- tai välipaloja, lyhyitä bassoimprovisaatioita tai pienenpieniä ryhmätöitä, ja lopuksi on vielä yksi lainakappalekin, Robert Charles Kingstonin sävellys Mary Hartman, Mary Hartman, jonka tunteellinen tulkinta kuuluu paitsi saksofonistien, myös koko albumin huippuhetkiin.

Bändirakenne on tällä kertaa aivan loistava, Lötjönen ei näet ole kaihtanut persoonallisuuksia. Niitähän nämä kaikki ovat, selkeästi erottuvia ja tunnistettavia muusikoita, joiden katalogeista saa rustattua pitkän listan mestariteoksia. Kun Lötjönen saa Jussi Kannasteen, Mikko Innasen, Verneri Pohjolan ja Joonas Riipan kaltaiset taiteilijat puhaltamaan yhteen hiileen, tulos on parhaimmillaan jotain täysin maagista.

Levy tuo Lötjösen voimallisesti esille säveltäjänä, ja tämän näytön jälkeen odotukset jatkolle ovat suurensuuret. Ja kuunnelkaa myös bassoa, miten se sädehtii aina musiikin ytimessä, kun Lötjönen johtaa omaa musiikkiaan parhaalla tietämällään konstilla, soittamalla.

ALQE toteuttaa säveltaiteessa pirullisen hankalan maksiimin: se on täydesti kiinni perinteessä ja onnistuu samaan aikaan luomaan omaleimaista, tuoretta musiikkia. Reseptiksi on löytynyt omintakeinen sijainti sävelletyn, selkeästi rakennetun modernin arkkitehtuurin ja villinvapaiden virtausten rajapinnalla. Yhtye viihtyy sekä sisällä että ulkona, ja välitilassa ovenpielessä rehjustamalla nautitaan molempien olotilojen parhaista puolista, niin turvasta kuin vapaudestakin.