Barlast: Ihantola

86
lukukertaa
Cover photo by Maria Nordenswan-Holm.

2017 LLS03

1.Laicité
2.Sen vår
3.Polska efter polska
4.Stilla vals
5.Cs-137
6.Hemlös
7.Advent

All compositions by Philip Holm, all arrangements by Barlast.

Philip Holm (b), Heikki Hänninen (el-g, ac-g), Minna Koskenlahti (dr, fl), Sanna Salonen (ss, b-cl, mänkeri).

Recorded, mixed and mastered by Heikki Hänninen, Long Lake Studio
Produced by Philip Holm
Tracks 1, 2, 5 & 6 recorded in the Ihantola Building, Helsinki
Tracks 3, 4, & 7 recorded in Long Lake Studio

Arvio: 4 tähteä

 

Barlast – lujasti jossakin pohjoismaisen jazzin ja folkin välissä.

Että semmoinen mainoslause, ei huono.

Pohjoismaisessa jazzissa on edelleen hurjasti laatua ja kiinnostavuutta, vaikka jotkut yrittävät esittää kyllästynyttä. Näiden kun pitäisi saada kicksit jostakin uudesta, jota pääsisi kehumaan ennen muita.

Noh, Barlast ei kaadu edes sen mukana, miten scandic-jazziin suhtautuu. Tai folkkiin, sen puoleen.

Barlastin jazzillisuus on joustavaa ja kansanmusiikillisuus nykytrendien mukaisesti enimmälti imaginaarista, toisin sanoen luovaa ja omaa, vaikka nollasta ei lähdetäkään rakentamaan. Polska vilahtaa joukossa, mutta sekin on basisti Philip Holmin sävellystuotantoa, kuten kaikki levyn kappaleet.

Barlastin soundi on kyllä selkeästi luomua, multa ja viljapellot tuoksuvat, ihan riippumatta siitä että osa levystä on taltioitu Helsingin Kalliossa. Tämä on kuitenkin useammin mieluummin henkistä ja äänenvärillistä maisemaa kuin suoranaista kansanmusiikillisuutta.

Jokainen voi myös ihan itse arvioida miten paljon feminiininen ote vaikuttaa musiikin kokonaisuuteen, kun yhtyeessä tasajako saksofonisti Sanna Salosen ja rumpali-huilisti Minna Koskenlahden myötä. Yhtyeen miehet ovat Holm ja kitaristi Heikki Hänninen.

Kovasti ihailen Barlastin pyrkimystä yksinkertaisuuteen ja luonnollisesti hengittäviin pintoihin. Yksittäisten soitteiden näyttävyyden sijasta uskotaan vahvasti ryhmähenkeen. Jos groove voi olla luonteeltaan mietiskelevää, Barlastilta sekin käy.