Turku Jazz Orchestra: Sulle salaisuuden kertoa mä voisin

285
lukukertaa
Graphic design: Pale Grain, Pekka Aleksis.

2016
Turku Jazz Orchestra, Turun filharmoninen orkesteri, Johanna Iivanainen, Jukka Perko: Sulle salaisuuden kertoa mä voisin
AlbaABACD 16

1.Haukka (Heikki Aaltoila)
2.Nuoruustango (Kaj Chydenius)
3.Auringon lapset (Georg Malmstén)
4.Laulu onnesta (Malmstén)
5.Sulle salaisuuden kertoa mä voisin (George de Godzinsky)
6.Väliaikainen (Matti Jurva)
7.Laulu kuolleesta rakastetusta (Chydenius)
8.Kuka kertoisi minulle (Otto Donner)
9.Kaikki kääntyy vielä kerran parhain päin (Jurva)
10.Balladi (Anssi Tikanmäki)

Sovitukset: Vellu Halkosalmi (1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10), Artturi Rönkä (3), Ville Vannemaa (9)

Johanna Iivanainen (voc), Jukka Perko (sax), Vellu Halkosalmi (cond.)
Turku Jazz Orchestra: Tero Lindberg, Petter Järvi, Rami Koskinen, Vesa-Pekka Kopakkala (tp), Tane Kannisto, Juha Järvinen, Jaakko Martikainen, Kimmo Gröhn, Pekka Välimäki (sax), Anna-Maija Laiho-Ihekweazu, Anna-Liisa Lindberg, Sakari Mäki-Mattila, Harri Mäntynen (tb), Ville Vihko (p), Vesa Saloranta (b), Taneli Korpinen (dr).
Turun filharmoninen orkesteri: Juha-Pekka Vikman, Maija Kontunen, Lauri Haapanen, Marjaana Holva, Jonni Hämäläinen, Anniina Leppäniemi, György Pongracz, Ian Taylor (I viulu), Marleena Olli, Susanna Suorttanen, Riitta Hammarberg, Christina Huurre, Pirjo Klemola, Katariina Sallinen, Jukka-Pekka Olli (II viulu), Jasmine Beams, Juhani Forsman, Miikka Hakomäki, Aino Ojakoski-Mattila, Jouni Rissanen, Ramona Wolin-Takala (alttoviulu), Roi Ruottinen, Eija Huhtala, Lauri Krapu, Risto Vartiainen (sello), Mikko Multamäki, Iikka Järvi, Miriam Tuominen (kontrabasso), Anne Eirola, Anu Honkanen (huilu), Satu Ala, Jun Saotome (oboe), Olli Leppäniemi, Henna Jämsä (klarinetti), Jukka Pylkkänen, Maria Climent (fagotti), Annu Salminen, Tanja Nisonen, Markku Kolehmainen, Antti Nisula (corno), Vesa-Pekka Kopakkala (trumpetti), Anna-Liisa Lindberg, Anna-Maija Laiho-Ihekweazu, Harri Mäntynen (pasuuna), Ari-Pekka Mäenpää, Tuomas Tainio (lyömäsoittimet), Saara Olarte (harppu).

Produced by Vellu Halkosalmi
Executive producers: Erkki Nisonen (Alba), Taija Lähdentie (Turku Jazz Orchestra)
Recorded at Turku Concert Hall 2/2016
Recorded, edited and mastered by Markku Veijonsuo

Arvio: 4,5 tähteä

 

Positiivinen yllätys! Onhan näitä tehty, suomalaisten ikivihreiden eriasteisia jazzmukaelmia, enimmäkseen melko yhdentekevin tuloksin. Tällä kertaa tulkitaan elokuvasävelmiä, valtaosin alunperin iskelmägenrestä ponnistavia.

Ja onnistutaan hienosti kun ei yritetä liikaa. Johanna Iivanainen laulaa enimmäkseen hyvin pelkistetysti, vailla sen enempää jazz- kuin tanssilavamaneerejakaan, ja Jukka Perko on näissä ympyröissä kuin kotonaan, sen verran on jo taustalla sekä suomi-iskelmän tulkintaa että sinfoniaympäristöjä.

Mukana on big band, mutta tämä ei ole selkeästi jazzia. Mukana on myös sinfoniaorkesteri, mutta ei ole klasaria, ei. Vaan eivät iskelmät ole myöskään iskelmiksi jääneet. Iivanaisen tulkintojen pohjalta äänestäisin lopulta sellaista tulkintaa, että kyseessä on perustaltaan laulelmalevy, jonka mausteet tulevat moniaalta.

Mukaan on valittu mielestäni hyvässä suhteessa kaikkien tuntemia iskusäveliä ja vähemmän kuluneita kappaleita. Aaltoilan Haukka tai Malmsténin Auringon lapset sekä Laulu onnesta eivät nyt kuitenkaan ihan joka tuutista ole vastaan tulleet.

Iivanainen on yleensä parhaimmillaan pienissä ympyröissä, jolloin hänen äänensä herkkyys pääsee loistamaan. Nyt on takana käytettävissä laumoittain soittajia. Sovituksissa on kuitenkin pidetty visusti huolta siitä että laulajalle on tilansa, että laulun sanomat päästään kommunikoimaan häiriöttä. Näin esimerkiksi Kuka kertoisi minulle tai Balladi elokuvasta Klaani saavat kumpikin osakseen hyvin pelkistetyn soitinnuksen. Laulu kuolleesta rakastetusta sisältää paisuttelujaksonkin, mutta se ei syö ennen tapahtunutta, Iivanaisen vereslihaista tulkintaa.

On tämä tyylikäs tapaus lajissaan. Rungon laadukkuus syntyy Chydeniuksen, Donnerin ja Tikanmäen sävelmistä, mutta Malmstènit ja de Godzinky on nostettu tyylikkäästi samaan moodiin. Eiköhän suurin kiitos kokonaisuudesta kuulu lähes kaikki kappaleet sovittaneelle Vellu Halkosalmelle, joka myös kapellimestaroi koko puulaakia.