Lenny Pickett, Jouni Järvelä, Pepa Päivinen ja Jonatan Sarikoski: ”Jouni’s Pipe Dream”

392
lukukertaa

Maailman arvostetuimpiin ja taidoiltaan ilmiömäisimpiin saksofonisteihin lukeutuva Pickett tunnetaan mm.Tower of Powerin entisenä tähtitenoristina ja Saturday Night Live-TV-ohjelman pitkäaikaisena musiikillisena johtajana.Pickettin rinnalla albumilla esiintyvät saksofonistit Jouni Järvelä ja Pepa Päivinen sekä rumpali Jonatan Sarikoski. Sävellykset ovat Pickettin ja Järvelän käsialaa, ja levy julkaistaan Järvelän uudella Jouni’s Pipe Dreams-levymerkillä yhteistyössä Eclipse Musicin kanssa.

”Kutsuisin sitä kamarimusiikiksi – kamarimusiikkia puupuhaltimille ja lyömäsoittimille”, toteaa saksofonisti ja säveltäjä Lenny Pickett – yllättävästikin – musiikista tuoreella Jouni’s Pipe Dream -albumilla, joka koostuu Pickettin ja saksofonisti-säveltäjä Jouni Järvelän uudesta musiikista. Levyllä, joka julkaistaan Järvelän uudella Jouni’s Pipe Dreams -levymerkillä, kuullaan kolmen puupuhaltajan ja rumpalin toteuttamaa musiikkia, jossa on sekä backbeatiä että komplekseja funk-rytmejä, mutta myös intensiivisen sielukkaasti sykkivää kontrapunktia sekä saksofonien reheviä ja klarinettien kuulaampia sävyjä.

Pickett ja Järvelä ovat levyn säveltäjät (kymmenen ja kolme sävellystä, vastaavasti), mutta levyllä korostuu koko yhtyeen yhteistyö ja sen edellytyksenä oleva muusikoiden yksilöllinen taito. Kvartetti, johon kuuluvat lisäksi saksofonisti Pepa Päivinen ja rumpali Jonatan Sarikoski, aloitti yhteistyönsä jo yli 15 vuotta sitten, ja pitkä kokemus välittyy esityksien kuuntelevasti kommunikoivista, herkistä sävyistä, ja saumattomaksi hioutuneesta, heltymättömän väkevästi toisiaan kannustavasta mestarillisesta yhteissoitosta. .

Jouni’s Pipe Dream on julkaisuna myös jonkinlainen harvinaisuus: kokonainen albumi omaa musiikkia Lenny Pickettiltä! Pickett on rytmimusiikin monien eri tyylien taidokkaimpia, tunnistettavimpia ja levytetyimpiä saksofonisolisteja kautta aikojen, jonka ansioluettelosta löytyvät tunnetuimmat popin, rockin ja soulin tähdet – yhtä lailla David Bowie, Elton John, Paul McCartney, Madonna ja Mick Jagger kuin Katy Perry ja Taylor Swift. Kuitenkin Pickett on näkyvimmän uransa ohella ollut kaiken aikaa tuottelias, omintakeinen ja näkemyksellinen säveltäjä; teosluetteloon kuuluu monityylistä soitinmusiikkia, elektronista musiikkia, teoksia teatterin, tanssin ja elokuvan alalla, sekä baletti ja ooppera.

Uusi albumi liittyy pienehköön mutta sisällöltään ansiokkaaseen levyluetteloon, johon kuuluvat Lenny Pickett with the Borneo Horns (Hannibal, 1987), The Prescription feat. UMO Helsinki Jazz Orchestran (Random Act Records, 2014), ja Bad Dreams (Lenny Pickett Music, 2017), ja se tarjoaa mahdollisuuden kuulla tätä ilmiömäistä ja järisyttävää muusikkoa lähietäisyydeltä; sävyjen ja muotoilun mestarin ääni ja artikulaatio on merkityksiä, jännitettä ja täyttymystä täynnä.

Sekä Järvelä että Pickett korostavat kamarimusiikillista ajatusta: Pickett huomauttaa, että ”soitamme itseohjautuvasti; kuunnellen musiikin eleitä ja muuntelemalla kirjoitetun musiikin artikulaatiota ja dynamiikkaa haemme tyylillistä vaihtelua, kuin vaikkapa jousikvartetissa”. Järvelä lisää, että ” moniääninen rakenne muistuttaa barokkityyliä; sieltä ja täältä sinkoilevat aiheet kulkevat toistensa lomitse kitkaisesti tai säkenöiden. On aika ihmeellistä suorastaan, kuinka suurelta, orkesterimaiselta vastavuoroisten rytmien ja kontrapunktisten linjojen leikki saa saksofonitrion kuulostamaan.”

Kuitenkin on kyse paljon muustakin kuin kontrapunktista. Pickettin musiikissa yhdistyy funk, soul, rock, blues ja jazz polyfonian pitkään traditioon, renessanssista minimalismiin. Kappaleiden nimet ovat hämäävän abstrakteja, ”Music for three saxophones & percussion”-kappaleita on kuuden osan verran, ja Clarinet Trio-kappaleita kolmessa eri osassa. Musiikki on kuitenkin kaikkea muuta kuin kuivaa: iskevää, mehukasta ja rumpujen ja puhaltimien yhteistyö tiukkaa. Onko kyseessä sofistikoitunut funk vai kamarimusiikki – määrittely osoittautuu varsin hankalaksi. Pickett kiittelee Jonatan Sarikosken rumputyöskentelyä: ”Hän ei soita passiivista peruskomppia, vaan jättää joustavuudellaan taitavasti tilaa puhaltimien rytmisen fraseerauksen eri sävyille.

Abstraktioiden sijaan Järvelän sävellysten ”’80s Pop for L.P.” ja ”Jonatan Sarikoski” nimet ovat omistuksia yhtyeen muusikkokollegoille, mutta ”Seven and a Half” viittaa suoraviivaisesti Järvelän sävellyksessä ilmenevän toistuvan kaanonin tahtimäärään. ”Etsin kappaleitani varten muutamia omia, spesifejä kontrapunktisia tekniikkaratkaisuja, ja mielestäni löysin sopivan tavan toteuttaa sekä yhteistä säveltä että omaa murrettani Lennyn sävellysten rinnalla”. ”On ollut minulle todella arvokasta laajentaa ja muuntaa musiikillista ilmaisuani perehtymällä Lennyn sävelkielenkäyttöön, jota olen aina ihaillut, mutta joka on ollut lähtökohdiltaan varsin erilaista kuin aiempi musiikkini.”

Näinkin siis ilmenee kahden säveltäjän pitkä musiikillinen yhteistyö, johon on aiemmin kuulunut myös UMOn kanssa tehty The Prescription (2012). Se oli UMOssa v. 1992 lähtien vaikuttaneen Järvelän ensimmäisiä äänitteitä orkesterin saksofonisektion äänenjohtajana.

(Pickett ja Järvelä tuottivat levyn, se sai Down Beat -lehdeltä 4,5/5 pisteen arvion ja lienee ainoa suomalainen albumi, joka on esitelty Jimmy Fallonin Tonight Show’ssa!)

Levyn nimi oli Järvelän keksimä, vaikkakin sattuman seuraus: ”Äänittäjämme Jyri Riikonen oli tallentanut sessiomme audiomateriaalin muistitikulle, ja huomasimme hänen oma-aloitteisesti nimenneen sen ’Jouni’s Dreamiksi’. On toki jokaisen täysipäisen saksofonistin ja muusikon unelma työskennellä ja levyttää Lennyn kanssa, ja Jyrin ratkaisu oli oivaltava ja huvittavakin. Kun levyn

nimestä keskusteltiin, Lenny ehdotti ’Jouni’s Dreamia’, mutta toivoin lisäksi jotain konkretiaan viittaavaa, ja huomiota edes vähän itsestäni pois. Muistin lopulta englanninkielisen ilmaisun ’pipe dream’.”

’Pipe Dream’ -ilmaisun eri merkitykset tuntuivat kuvaavan Järvelälle aikaa ja vaivaa, jota levytyksen aikaansaamiseksi tarvittiin; se myös ilmaisi musiikin ”uneksittua” erikoista luonnetta ja tavoittamattoman tavoittelua sekä kuvasi puupuhaltimia, ’putkia’. ”’Pipe Dream’ on myös hyvä motto omalle levymerkilleni ja tuleville julkaisuilleni!”

Levyn toteutuksessa on kiinnitetty huomiota – projektin alusta loppuun – yksityiskohtiin monella tasolla. Se äänitettiin E-studiolla Helsingin Pitäjänmäessä legendaarisessa tilassa, viimeisenä sessiona ennen E-studion muuttoa uusiin tiloihin Sipooseen. Soittotilan hyvä sointi, studion laadukas mikrofonivalikoima ja audiolaitteisto sekä kokemus useista hyvistä sessioista äänittäjä Jyri Riikosen kanssa teki valinnan helpoksi.

”Pyrimme mahdollisimman pitkiin ottoihin, vähiin leikkauksiin ja välttämään päälleäänityksiä”, huomauttaa Pickett, ”jotta säilyttäisimme mahdollisimman hyvin esityksen luonnollisen virtauksen.” Hän kehuu myös levyn miksannutta ja masteroinutta Paul Wickliffeä (Skyline Productions, Warren, New Jersey): ”Hänen ammattitaitonsa oli hyvin tärkeää onnistuneelle lopputulokselle – kyse on todella muusikkojen ja audioammattilaisten yhteistyöstä.”

Levyn kannen ja graafisen suunnittelun toteutti Lauri Toikka Vuoden Graafikko -palkitusta ja kansainvälisesti menestyneestä Schick-Toikka -toimistosta. Järvelä kertoo olleensa pitkään kiinnostunut fonteista: ”Assosioin soittomme – ’jatkuva tiheä virta huolella kaiverrettuja, yksityiskohtaisia ääniä’ – fontteihin – määritelmällisesti ’muotoiltuja viivoja ja kaaria, joihin usein lisätään hakasia pitkien linjojen pääteviivoiksii’. Lauri oli taidokkaana fonttisuunnittelijana täydellinen valinta typografiseen ilmaisuun. Vaikka levynkanteen valitsimmekin hakasettomat kirjasimet (’sans serif’), soittomme taitaa olla terävästi hakaista (’serif’)!”

Pepa Päivinen ja Jonatan Sarikoski saavat Järvelän hehkuttamaan kumppaneitaan: ”Pepa on maailmanluokan baritonisaksofonisti. Soitin UMOssa hänen kanssaan vuosia, ja tunnemme hänet myös yhteistyöstä Edward Vesalan ja Iro Haarlan kanssa ja ties mistä – hänen soundinsa on yksi monipuolisimpia kuulemiani. Havaitsen siinä sekä Harry Carneyyn ja Gerry Mulliganiin assosioituja sävyjä sekä freejazz-ilmaisuun liittyviä resonoivia ja ekspressiivisiä sävyjä – sointi on rikas, vahva ja kuitenkin todella nyanssoitu.”

Sarikosken Järvelä tapasi rumpalin ollessa vain 10-vuotias, Imatran big band -festivaalilla. Muutamaa vuotta myöhemmin Imatralla ”Jonatan loksautti leuat kaikilta, myös Paul Jacksonilta” – Herbie Hancockin Headhunters-basistilta ”aivan luonnonvoimaisella tajunnanvirtaisella ryöpytyksellään”. ” Pianhan Jonatanista tuli kysytty muusikko moniin hyviin bändeihin. Soitimme yhdessä silloin tällöin myös UMOssa”. Viime vuodet Sarikoski on viettänyt Wienissä, ja soittanut siellä useiden huippumuusikoiden kanssa, kuten Wolfgang Muthspiel, Julian Argüelles, ja Phil Robson.

Mitä onkaan Jouni’s Pipe Dream kiteytettynä: neljä muusikkoa, kamarimusiikkiasenne – kaiketi jotain pientä ja intiimiä? Herkkää kylläkin, tiiviisti kommunikoivaa, mutta samanaikaisesti isoja, jykeviä ja karheita soundeja ja säkenöiviä rytmejä; yhtälailla älykästä ja kovasti hauskaa sävelkieltä, jonka kertomat tarinat yksityiskohtaisen tarkka ja intensiivisen taidokas toteutus välittää kiehtovina monenlaisille kuulijoille.

”Pidän tästä levystä varsin paljon” – Pickett toteaa vaatimattomasti – ”sillä onhan se eksoottinen, ja siinä on energiaa, tunnelmaa ja älyä!”

Jouni’s Pipe Dream

Jouni Järvelä: alto saxophone, soprano saxophone, B-flat clarinetLenny Pickett: tenor saxophone, E-flat clarinet, alto clarinetPepa Päivinen: baritone saxophone, bass clarinetJonatan Sarikoski: drums, percussion

Track Listing:

1. Music for three saxophones & percussion I 4:412. Music for three saxophones & percussion II 3:493. Music for three saxophones & percussion III 4:154. Clarinet trio IV 6:035. 80’s Pop for L.P. 5:106. Clarinet trio V 3:427. Jonatan Sarikoski 3:348. Music for three saxophones & percussion VI 0:56 9 Clarinet trio VI 4:059. Music for three saxophones & percussion IV 3:4910. Music for three saxophones & percussion V 5:3811. kathykathy 2:3412. Seven and a half 5:29

1-4, 6, 8-12 composed by Lenny Pickett (Lenny Pickett Music / ASCAP)5, 7, 13 composed by Jouni Järvelä (Teosto)

This recording was made possible by the support of TAIKE/Arts Promotion Centre Finland.