Kuun kansallisorkesterin toinen levy ilmestyi!

Kuva: Krisztina Csendes.

Belgialais-ranskalais-suomalainen Orchestra Nazionale Della Luna  julkaisee toisen studioalbuminsa 27.3.2020. Suomalainen pianisti, moogisti ja säveltäjä Kari Ikonen jatkaa kansainvälistä läpimurtoaan monella rintamalla. Useasti palkittu Ikonen on Euroopassa kysytty nimi, ja yhteistyö belgialaisen Manuel Hermian kanssa esittelee heidän tuoreimpia musiikillisia visioitaan.

Kansainvälisen yhtyeen omaperäinen ohjelmisto, monipuolinen instrumentaatio ja luovaa energiaa säteilevä esitystapa valloittaa kuulijat. Orchestra Nazionale della Luna julkaisi ensilevynsä huhtikuussa 2016, ja jatkoa seuraa nyt, kun yksi Eurooppalaisen jazzmusiikin arvostetuimmista levy-yhtiöistä, Unkarilainen BMC julkaisee yhtyeen toisen levyn ”There’s Still Life On Earth” kansainvälisesti 13.3. ja Suomessa 27.3.2020.

Orchestra Nazionale Della Luna ottaa kantaa maailmamme tilaan ilmastonmuutoksineen ja pakolaiskriiseineen. Unkarilaisen BMC recordsin julkaisema There Is Still Life On Earth esittelee mielenkiintoisen yhdistelmän perinteisiä ja futuristisia instrumetteja ja sointeja, Lähi-idän maqam-asteikoita, rytmejä Arabiasta, Afrikasta ja Kuusta – mm. tahtilajeja, joita ei aiemmin luultu olevan olemassakaan. Intialainen bansuri-huilu, analoginen Moog syntetisaattori ja Kari Ikosen kehittelemä Maqiano – laite, joka mahdollistaa arabimusiikin asteikoiden ja muiden mikrointervallien soittamisen flyygelillä – tuovat eksoottiset lisänsä yhtyeen sointiin. Kappaleiden nimet kertovat mm. Välimerestä, sulavista napajäätiköistä, kaksinaamaisesta ajattelusta ja silmien sulkemisesta faktoilta… Ikosen laatima levyn nimikkokappale on alunperin laulu: ”There’s still some life on Earth, no need to be sad, all is fine…” kertoen vallitsevasta ajatusmallista, jossa muutoksiin ei haluta ryhtyä niin kauan kuin aurinko paistaa, puihin tulee keväällä lehdet ja ekokatastrofi ei vielä näy omalla takapihalla.

Jakelu: Eclipse Music