Jari Perkiömäestä Suomen ensimmäinen jazztohtori

1260
lukukertaa

Jari Perkiömäki

Saksofonisti, musiikin lisensiaatti Jari Perkiömäen taiteelliseen tohtorintutkintoon kuuluva julkinen tarkastustilaisuus pidetään Sibelius-Akatemian Wegelius-salissa 14. marraskuuta klo 15.30. Kyseessä on ensimmäinen Sibelius-Akatemian jazzosastolla suoritettava tohtorintutkinto ja samalla alan ensimmäinen tohtorintutkinto koko Suomessa.

Lausunnon tutkintoon kuuluvista opin- ja taidonnäytteistä esittää taiteellisia suorituksia arvioivan lautakunnan puolesta puheenjohtaja, jazzmusiikin professori Jukkis Uotila.

Jatkotutkintolautakuntaan kuuluvat Uotilan lisäksi professori Anders Jormin, säveltäjä Otto Donner, muusikko, säveltäjä Eero Koivistoinen ja muusikko, säveltäjä Jarmo Savolainen. Tilaisuuden valvojana toimii rehtori Pekka Vapaavuori.

Tutkinnon aiheena on vapaa melodiaimprovisointi jazzissa. Kirjallisen osan lisäksi tutkintoon sisältyy viisi haastavaa konserttia, jotka tutkintolautakunta on hyväksynyt.

Perkiömäen kahden ensimmäisen tutkintokonsertin teemana oli kahden vapaan improvisaation pioneerin, Lennie Tristanonin ja Ornette Colemanin, musiikki, johon myös tutkinnon kirjallinen osa keskittyi.

Tutkinnon kolmessa viimeisessä konsertissa Perkiömäki lähestyi vapaan melodiaimprovisaation teemaa eri puolilta. Ensimmäisen, pianottoman jazzkvartettikonsertin artistivieraana oli amerikkalainen huipputrumpetisti Tim Hagans. Toinen konsertti kantoi nimeä ”Pygmi Jazz”. Sen teemana oli yhdistää vapaan improvisoinnin konseptiin jazzyhtye ja laulaja Sirkka Kosonen, joka on erikoistunut afrikkalaiseen pygmien äänenmuodostukseen ja laulutyyliin. Tutkinnon viimeinen konsertti keskittyi 1960-luvulla Chicagossa alkunsa saaneeseen AACM freejazz -suuntaukseen.

Vapaan improvisoinnin arviointi ja kehittäminen on Perkiömäen työn tärkeä osa. Jazzin vapaan improvisaation, eli freejazz-soiton taiteelliset kriteerit ovat hänen mukaansa pääosin samoja kuin muunkin hyvän jazzsoiton.

Tärkein kriteeri on soittajien välinen herkkä kuuntelu ja vuorovaikutus, jossa testiin joutuu soittajan koko musiikillinen osaaminen ja taiteellinen kypsyys. Musiikin toimivuuden kannalta on ratkaisevaa, ettei musiikillinen energia pääse hallitsemattomasti laskemaan kesken soiton. Taidemuotona jazzin keskeisimpiä elementtejä ovat rytmiikan monitasoisuus ja eri tasojen yhteisvaikutuksen luoma groove tai svengi. Vapaassakin tempossa etenevä jazzimprovisaatio vaatii soittajalta ”groove-tietoisuutta”, eli kykyä ilmentää rytmistä energiaa.

Jazzin melodis-harmonisen perinteen hallinta lisää free- improvisoijan taiteellista kommunikointi- ja ilmaisukykyä. Musiikillinen energia tulisi esitystä arvioidessa ja analysoidessa erottaa ulkoisesta ilmaisullisesta energiasta. Pelkkä ilmaisun energia ja improvisaation vapaus ei riitä, jos musiikillista sisältöä ei ole tarpeeksi. Niinpä joidenkin free jazz -artistien ekspressiivinen voima saattaa olla alan diggareiden ja toimittajien suosiossa, mutta kuulostaa helposti ulkokohtaiselta ja sisällyksettömältä ammattimuusikon korvissa.

Jari Perkiömäki muusikkona

Opiskelu

Jari Perkiömäki syntyi Porissa vuonna 1961. Hän opiskeli klarinetinsoittoa Porin musiikkiopistossa sekä soitti saksofonia Pori Big Bandissä ja porilaisessa Elonkorjuu -rock-jazzyhtyeessä. Hän jatkoi opiskelua Helsingin konservatoriossa, jossa suoritti klarinetin II-tutkinnon. Vuonna 1983 Perkiömäki aloitti opinnot Sibelius-Akatemian uudessa jazzmusiikin koulutusohjelmassa, josta hän valmistui ensimmäisenä opiskelijana maisteriksi vuonna 1989. Vuonna 2000 hän suoritti lisensiaatin tutkinnon, joka oli niin ikään ensimmäinen laatuaan jazz-musiikin osastolla. Perkiömäki on toiminut Sibelius-Akatemian jazzosaston tuntiopettajana vuodesta 1985 sekä lehtorina ja osastonjohtajana vuodesta 2000 alkaen.

Taiteellinen toiminta

Perkiömäki on soittanut lead-alttosaksofonia Pori Big Bandissä sekä Tapiola Big Bandissä sekä toiminut Pori Big Bandin kapellimestarina. Free lance – muusikkona hän on soittanut useissa suomalaisissa jazzyhtyeissä (mm. UMO, Mika Mylläri Quintet) sekä teattereissa, studioissa yms. Solistina ja oman yhtyeensä kanssa Perkiömäki on esiintynyt useimmissa Euroopan maissa sekä USA:ssa ja Australiassa. Kansainvälisiä esiintymisiä hänellä on mm. Åke Johanssonin, Dag Arnesenin, Reggie Workmanin, Andrew Cyrillen, Don Prestonin, Ed Jonesin, Jonathan Geen ja Mike Nockin kanssa. Perkiömäki sävelsi ja sovitti musiikin Ilpo Tuomarilan ”EXIT” -näytelmään Suomen Kansallisteatterissa 1987 (Thalia- palkinto 1988) sekä Tuomarilan ”Göring” -näytelmään Espoon teatterissa 1990. Perkiömäki sovitti musiikin sekä näytteli Lester Youngin roolin jazznäytelmässä ”Lady Day” Vierailuteatterissa 1995.

Levytyksiä

Jari Perkiömäki Quartet 1985
”Shades” 1997
Pori Big Band & Ernie Wilkins 1977
Harvest: ”Flying High, Running Fast” 1978
Pori Big Band & Monica Aspelund 1980
Live Jammin’ At Pori Jazz 1986
Hasse Walli & Asamaan ”African Sky” 1990
Mika Mylläri Quintet ”Heritages” 1992
Mika Mylläri Quintet ”Les Ponts” 1997

Kilpailut ja palkinnot

Pekka Pöyry -palkinto 1985
Vuoden Muusikko Rytmi-lehden lukijaäänestyksessä 1985
Pääsy finaaliin eurooppalaisten jazzyhtyeiden kilpailussa Leverkusenissa 1984
BAT Finlandin sävellysstipendi 1990
Pääsy semifinaaliin Thelonius Monk -saksofonikilpailussa Washingtonissa 1991

Luottamustehtävät

Perkiömäki on Suomen Jazzliiton, Suomen Jazz-arkiston ja Jazzmuusikot ry:n hallituksen jäsen. Hän on toiminut Jazzmuusikot ry:n puheenjohtajana sekä Suomen saksofoniseuran sihteerinä.

Tutkintoon liittyvät konsertit ja Cd-levy

1. CD-levy ”Shades” -julkaisija Sibis Jazz, 1996 -säveltäjät: Perkiömäki, Ornette Coleman, Ralf Nyqvist ja Pekka Luukka -Jari Perkiömäki saksofoni, Samuli Mikkonen piano, Pekka Luukka kitara, Jorma Ojanperä basso, Markus Ketola ja Mikko Hassinen rummut

2. ”Ornettology”, konsertti 3.5.1997 Kamarimusiikkisali -Ornette Colemanin sävellyksiä -Jari Perkiömäki saksofoni, Samuli Mikkonen piano, Jorma Ojanperä basso ja Markus ketola rummut

3. ”Tristanology”, konsertti -18.4.1998 Kamarimusiikkisali -säveltäjät: Lennie Tristano, Lee Konitz ja Billy Bauer -Jari Perkiömäki saksofoni, Samuli Mikkonen piano, Pekka Luukka kitara, Jorma Ojanperä basso ja Markus Ketola rummut

4. Konsertti -5.11.2000 Kamarimusiikkisali -säveltäjät Perkiömäki, Coleman -Jari Perkiömäki saksofoni, Tim Hagans(USA) trumpetti, Steve Rose(UK) basso ja Mika Kallio rummut

5. ”Pygmi Jazz”, konsertti -Kamarimusiikkisali 23.11.2001 -improvisaatio perustuen afrikkalaisiin pygmilauluaiheisiin -Sirkka Kosonen laulu, Jari Perkiömäki saksofoni, Samuli Mikkonen piano, Jorma Ojanperä basso ja Markus Ketola rummut

6. ”Chicago” konsertti -Jumo Jazz Club 14.10.2002 -säveltäjät Anthony Braxton, Roscoe Mitchell, Muhal Richard Abrams, Henry Threadgill, Lester Bowie ja Jari Perkiömäki -Jari Perkiömäki saksofoni, Mika Mylläri trumpetti, Ulf Krokfors basso, Mikko Hassinen rummut ja Markku Veijonsuo pasuuna.