Tunto: Yty

156
lukukertaa
Photographs & graphic design by Henrik Duncker.

2021 Aani Records AA-X-034

1.Manna music
2.Silk Road music
3.Mediterranean music
4.Convoy music
5.Poodle music
6.Strongman music
7.Truebschachemusig
8.Steam engine music
9.Musica alla conquista dello spazio
10.Jericho music
11.Crow dancing music
12.Farewell music from Betelgeuse

Written and arranged by Matti Wallenius.

Matti Wallenius (accordion, baglama, balalaika, banjo, electric bass, charango, domra, acoustic guitar, baritone guitar, electric guitar, fretless guitar, keyboards, mandolin, octave mandolin, melodika, percussion, ukulele, baritone ukulele, yueqin, programming), Petri Heimonen (clarinet, alto clarinet, bass clarinet, contra-alto clarinet, EWI, alto flute, bass flute, tenor saxophone, tarogato

+ 3: Omar Altayel (male voice(Radio Robin Hood))
+ 9: Roberto Cacciatore (male voice)
10: Henrik Duncker (hi-hat, snare drum, percussion)
2: Junye Feng (male voice)
4, 9: Henrikki Häsänen (hi-hat, snare drum, brushes, percussion)
10: Elisa Korjus (female voice)
7: Rudolf Merz (Swiss yodeling)
1, 4: Hannu Raatikainen (trumpet, male voice)
1, 3, 4, 8, 10: Hazem al Sharif (darbuka, mazhar)
5: Tero Siitonen (double bass)
10: Sanna Tuhkunen (trombone)

Recorded by Matti Wallenius
Mixed by Tage Ylitalo / Kauvatsa Sound
Mastered by Pauli Saastamoinen / Finnvox Studios
Produced for Aani by Matti Wallenius

Arvio: 4 tähteä

Tunto on paikkansa jo aikaa sitten löytänyt, eli saadaan lisää sitä samaa, mutta reilun tauon jälkeen musiikki kuulostaa taas ihastuttavan tuoreelta. Samaa kuin ennenkin on paljon, eli lähes kaikki olennainen: levykansion ulkoasun tyyli, tapa nimetä kappaleet, muusikot (kaiken musiikin säveltänyt Matti Wallenius soittaa noin kahtakymmentä soitinta, Petri Heimonen on toinen ydinmuusikko, ja vieraissakin on aiemmilta levyiltä tuttuja nimiä), ja lopulta myös itse musiikillinen konsepti.

Walleniuksen tapa rakentaa musiikkia on todellakin omansa. Musiikissa on yleensä selkeä, elävä perusgroove, jonka varaan kunkin kappaleen kaari rakentuu. Kappaleet ovat sävelmaalauksia siinä mielessä, että valtaisalla soitinarsenaalilla rakennetaan hienovaraisesti ja taitavasti nyansoiden hyvin huolellisia värikerrostumia. Runsaudesta huolimatta Tunto ei koskaan maalaa maisemaa tukkoon, instrumentaatio on kiinnostavaa, yllätyksellistä ja mielikuvitusta alati ruokkivaa.

Walleniuksen omaa mielikuvitusta ovat hedelmällisesti ruokkineet etnovaikutteet Välimereltä orienttiin. Upeasti Tunto istuttaa musiikkinsa luontevaksi osaksi myös Rudolf Merzin jodlauksen. Albumin lopuksi matkataan hieman kauemmas, jättämään jäähyväiset Orionin tähdistön Betelgeuselle, jonka on spekuloitu jo räjähtäneen tai sitten räjähtävän 1000 vuoden tai 100 000 vuoden kuluessa, tai jotakin. Kun myös kappaleen Musica alla conquista dello spazio aiheena on italialainen 50-60-lukujen avaruustutkimus, Tunnon imaginaarinen maailmanmusiikin ala on jo laajenemassa universuminmusiikin puolelle.