Peter Nordwall Ensemble: Kanon
2006 Nordwall Musicexicalli lpm 006
Layout,
1.Abel Spendabel
2.Tango mango
3.Åka buss
4.Reggae dish
5.Kanonlåt
6.Tip-top
7.Skymning
8.Till dig
All music composed by Peter Nordwall.
Peter Nordwall (ts, ss, bs), Mathias Sandberg (g), Mikael Svarvar (Rhodes), Stefan Lindblom (b), Stefan Brokvist (dr).
+ 1, 2, 3, 4, 6, 7: Ricardo Padilla (perc)
+ 2: Bo Lund (acc)
Recorded in Doo-Bop Club, Vaasa, 11/2005, by Stefan Backas
Produced by Stefan Lindblom, Peter Nordwall
Mixed by Stefan Lindblom
Mastered by Martin Kantola, Midas Studio
Peter Nordwall on ruotsalainen muusikko, joka on asunut vuodesta 2000 lähtien Vaasassa. Levyllä soittavan kvintetin muut jäsenet ovat paikallisia pitkän linjan luottomuusikoita, joten levyn mukaan ottaminen Suomijazzin palstoille on sikälikin paikallaan.
Kanon on Nordwallin toinen oma levy, ja se pitää sisällään hyvinkin peruspätevää mainstreamista varovaisesti fuusioon tahi grooveen päin kallellaan olevaa jazzia. Nordwall on kirjoittanut toimivia teemoja, jotka eivät järisytä maata omaperäisyydellään, mutta antavat hyvät eväät osaaville muusikoille.
Ensemblen ote on kuulaan ilmava, Mathias Sandbergin kitara ja Mikael Svarvarin Rhodes luovat kirkkaita äänimaisemia. Nordwallin oma soundi on puhdas ja tarkasti artikuloitu, joten soundillinen yleisvaikutelma on siisti olematta silti aivan kliininen. Mukavaa vaihtelua syntyy Nordwallin fonivaihteluista: repertuaari yltää sopraanosta tenorin kautta baritoniin.
Kun Pohjanmaalla ollaan, Nordwall on huomioinut tangon aseman. Nyt jazzinnetaan todellakin jämptipoljentoista suomitangoa eikä sitä joustavampaa argentiinalaista mallia. Nimestä huolimatta kotimaisen tangon jähmeys on Tango Mangossa mukana, mutta sitä voi nyt pitää lähtökohtaansa kunnioittavana ja asiaankuuluvana.
Levyn toinen etninen poikkeama on Jamaikan rytmeihin perustuva Reggae dish, joka antaa tilaa Nordwallin ja Svarvarin rauhallisille kehittelyille. Bändin ydinosaamisen alue löytyy kuitenkin sellaisista kappaleista kuin Tip-Top, jossa groove rullaa vaivattomasti, saksofonin ja kitaran veikeät unisonot pohjustavat Sandbergin ja Nordwallin jouheita sooloja, ja lopulta basisti Stefan Lindblom pöristelee soolo-osuudet maukkaasti loppuun ennen paluuta teemaan.
Käsillä on siis levyllinen hyvää ja nättiä instrumentaalimusiikkia, ja hitaissa kappaleissa voidaan puhua jo kaunojazzista. Jos ensemble pystyy elävänä vielä nostamaan energiatasoja ja lisäämään kokonaisuuteen pienen annoksen särmää, niin hyvähän siitä väkisinkin tulee.