3TM: Lake

189
lukukertaa
Lake photos by Tero Ahonen ; Design by Matti Nives.

3TM: Lake 2019 We Jazz Records WJCD16
3TM: Abyss (A prelude to Lake) We Jazz Records WJCD1682

Abyss (a prelude to Lake)
1. Dream of crossings
2.Harmony in one
3.Slow fall
4.Away
5.Wired ending
6.Clermont flutes
7.Terras
8.Castle of sound
9.Abyss 1Q
10.River falls

All compositions and instruments by Teppo Mäkynen. Produced by Teppo Mäkynen.

Lake
1.Seven keys
2.Lake
3.A pile of broken dreams
4.Woods
5.Contrail
6.Laws of life
7.World loop
8.Suburban portraits
9.Model two

9 new compositions by Teppo Mäkynen. Performed by Antti Lötjönen, Jussi Kannaste & Teppo Mäkynen.

Jussi Kannaste (tenor sax), Antti Lötjönen (bass), Teppo Mäkynen (drums & sounds).

Produced by Teppo Mäkynen
Another Rok Solid production
Recorded and mixed by Abdissa Assefa
Mastered by Pauli Saastamoinen

Arvio: 4 tähteä

 

Ensitutustumiseni 3TM-yhtyeeseen tapahtui kesäfestarilla, jonka katsomo oli ravintolan terassialueen jatkeena. Paikalla olleesta yleisöstä noin puolet oli tullut kuuntelemaan, puolet viettämään hauskaa viikonloppuiltaa ystävien kanssa, seurustelemaan musiikin säestyksellä. Useamman paikanvaihdon jälkeen löytyi alue, jossa keskustelijoita ei ollut ihan vieressä, mutta kokonaisuutena kokemus jäi karunpuoleiseksi. 3TM:n musiikki on niin herkkäviritteistä ja usein minimalististakin, että kuunteluolosuhteidenkin pitää olla tismalleen kohdillaan. Livenä yhtye vaatii pimennetyn ja täyshiljaisen katsomon. Pitää olla sekä valmiutta uppoamiseen että puitteet keskittymiselle kunnossa.

Levyä täytyi nyt kuunnella useamman kerran, että keikkakokemuksen saattoi unohtaa, ja musiikin kykeni kuulemaan uutena.

3TM:ssä yhdistyy akustinen jazztrio (Jussi Kannasteen tenorisaksofoni, Antti Lötjösen kontrabasso ja Teppo Mäkysen rummut) Mäkysen tietokone-, efekti- ja samplemaailmaan. Yhdistelmä on kiehtovan persoonallinen, eikä yllätyksiltäkään soundivalinnoissa vältytä.

Musiikki toimii usein pitkiä aikoja hyvin suppeiden, vain muutaman sävelen teemojen tai riffien varassa. Toistolla tavoitellaan hypnoottista vaikutusta, uppoamista flow-tilaan. Ambientin lisäksi taustalta voi aavistella monen filtterin läpi kulkeneita EDM-vaikutteita, toki syke on ihan toinen ja Kannasteen fonin melankolinen soundi vie riehan sijasta miettimään syntyjä syviä.

Jos vähäliikkeisyys askarruttaa, kannattaa kuunnella kokeeksi kappale Laws of life, joka paljastaa kestääkö kaali kun saksofonilla toistellaan jonkinmoisen grooven säestyksellä muutamia harvoja säveliä. Vastapainoksi löytyy ehyen meditatiivisia kappalekokonaisuuksia, mutta minun tuolini kääntyisi silloin kun samassa teoksessa on sekä askeesiflow että vapautuminen Kannasteen foni-impron myötä. Selkeimmin tällainen tapaus on pitkä nimikappale ja myös monivaiheinen Suburban portraits asettaa hienosti peräkkäin sähköisiä pulsseja ja Kannasteen luomufonin mietteitä.

Kahden levyn paketissa Mäkysen yksinään luoma Abyss on alanimetty varsinaisen yhtyelevyn alkusoitoksi (”A prelude to Lake”). Voipi kuitenkin olla niin, että monelle juuri Abyss on Se Juttu.

Siinä missä Lake on pinnalla tai ainakin sen tuntumassa, Abyss sukeltaa syvälle, valo vähenee. Näkyvyyden kadotessa joutuu kuvittelemaan. Samalla kaikki myös hidastuu, niin liike kuin ajatuksetkin.

Mäkynen on toteuttanut päänsisäiset äänensä omin kätösin. Levyn äänimaailma on leimallisesti synteettinen, mutta se ei suinkaan latista musiikkia yksiulotteiseksi. Hitaasti muuntuvat, sykkivät tai kelluvat säveldraamat hehkuvat ja uhkuvat dramaattista voimaa.