Tunto: Huvi

163
lukukertaa
Photographs & graphic design by Henrik Duncker.

2014 Aani AA-X-020

1.Chicken music
2.Ballroom music
3.Midnight music
4.Stalking music
5.Camel riding music
6.Couscous music
7.Lice picking music
8.Giraffe music
9.King Kong music
10.Sandcastle music

Written & arranged by Matti Wallenius.

Matti Wallenius (baglama, balalaika, charango, clay whistle, electric bass, guitars & baritone guitar, keyboards, mandolin, percussion, programming, ukulele & baritone ukulele), Petri Heimonen (clarinet, bass clarinet, contra-alto clarinet, concert & bass flute, tenor sax).

+ 7,9: Satu Lankinen (voc)
+1, 2, 6: Petri Reinikka (snare drum, rimshots, brushes, cymbal)
+3, 7, 8: Henrik Duncker (snare drum, brushes, percussion)
+3, 6: Tero Siitonen (double bass)
+6, 8: Rudi Merz (Swiss yodeling)
+5: Ahmed Abou Elseoud (man speaking Arabic)

Produced for Aani by Matti Wallenius
Recorded by Matti Wallenius
Mixed by Tage Ylitalo, Kauvatsa Sound
Mastered at Finnvox Studios by Pauli Saastamoinen

Arvio: 4 tähteä

 

Huvi on Tunnon neljäs levy. Tunto on Matti Walleniuksen juttu.

Parhaiten Wimmen yhtyeestä tunnettu kitaristi (ja multimulti-instrumentalisti) tekee kaikessa rauhassa juuri sitä mitä haluaa. Hienoa että nykypäivänä kaikenlaisen musiikki- ja tallennusteknologian halvennuttua kuka tahansa voi tehdä kotonaan samaa jälkeä kuin huippustudioissa. Paitsi ettei oikeasti ihan kuka tahansa…

Eikä Matti Wallenius edes ole kuka tahansa. Miehellä on taitoa ja näkemystä. Paitsi että hän hallitsee lukemattoman määrän soittimia (tällä levyllä toistakymmentä erilaista), hän hallitsee sen tärkeimmän eli kiinnostavan musiikillisen kokonaisuuden rakentamisen.

Wallenius on Wimme-yhtyeen kautta ollut paljon tekemisissä saksofonisti Tapani Rinteen kanssa. RinneRadio sattuu myös olemaan Tunnon lähisukulainen. Yhteistä on biisien rakentaminen rytmisen toiston, yleensä samana tai hyvin samanlaisena läpi kappaleen pysyvän grooven varaan. Näin on taattua että kappaleet ovat aina ehjiä kokonaisteoksia, etenkin kun myös harmoninen ja melodinen aines tähtää samaan yhtenäisyyteen. Flow-kokemuksia haetaan, vaipumista ja uppoamista odotellaan.

RinneRadiosta Tunnon erottaa se, että sointimaailma on huomattavasti monipuolisempi. Siinä missä Rinteen saksofoni tai bassoklarinetti on dominoivassa asemassa, Tunnolla vievät instrumentit vaihtuvat vähän väliä. Lisäksi Tunnon musiikissa akustisilla soittimilla on isompi rooli.

Melodinen aines saattaa olla hyvinkin pelkistettyä, mutta taustalla Tunnon äänimaisemassa on rutkasti tapahtumia. Walleniuksen työtapa maistuu erittäin vahvasti käsityöläisyydeltä: sinänsä pienimuotoiseen sävellykseen käytetään tolkuttomasti työtunteja kun pyritään rakentamaan värkistä täydellinen.

Walleniuksen mukaan Tunto on neljännellään siirtynyt elektrojazzista jokusen piirun etnovirityksiin päin. Se onkin sitten sitä kuuluisaa imaginaarista kansanmusiikkia, kaiken maailman vaikutteet ovat ihanasti sekaisin.