Harmony of the Spheres

320
lukukertaa
Graphic design: Henri Melaanvuo.

1.Planetary mobile (Antti Peltomaa)
2.O pastor animarum (Hildegard von Bingen)
3.O rubor sanguinis (Hildegard von Bingen)
4.Cum erubuerint (Hildegard von Bingen)
5.Karitas habundat (Hildegard von Bingen)
6.O clarissima mater (Hildegard von Bingen)
7.Veritas (Antti Peltomaa)
8.Lux aeternae (Jorma Kalevi Louhivuori)
9.Aer enim volat (Hildegard von Bingen)
10.Alma redemptoris mater (Hildegard von Bingen)
11.O quam mirabilis (Hildegard von Bingen)
12.O nobilissima viriditas (Hildegard von Bingen)

All music arranged by Antti Peltomaa.

Aino Peltomaa (voice), Jorma Kalevi Louhivuori (trumpet, fluegelhorn, effects), Antti Peltomaa (sound design, bouzouki, keys).

Recorded 7/2014 in Kirkkonummi Church, Finland
Produced, recorded and mastered by Antti Peltomaa

Arvio: 4 tähteä

 

Ei ole ensimmäinen kerta kun 1100-luvulla eläneen Hildegard Bingeniläisen musiikkia elektronisoidaan. Esimerkiksi 90-luvulla amerikkalainen Richard Souther teki pari levyä, jotka menestyivät kaupallisesti erittäinkin hyvin, Vision-albumi oli Billboardin crossover-listan ykkösenäkin. Hymnimelodiat, sopraanoäänet ja syntikkamatot olivat ajan hengen mukainen yhdistelmä. Käsillä olevaan Harmony of the Spheres -levyyn verrattuna Souther oli selkeästi groove-hakuisempi, ja nyt  kuunneltuna myös jotensakin pinnallisemman oloinen.

Harmony of the Spheres ei pinnallinen ole, Hildegardin melodioille annetaan niiden tarvitsema rauha, niihin syvennytään hartaasti ja kunnioittaen.

Bingeniläisen ohella musiikkiin ovat vaikuttaneet Pythagoras ja Ptolemaios, Kepler ja Newton. Antti Peltomaan johdolla rakennetut äänimaisemat perustuvat nimittäin planeettojen kulkuratojen suhteisiin, joita edellämainitut herrat ovat edelläkävijöinä selvittäneet. Ajatus menee jotakuinkin niin, että auringolla, kuulla ja planeetoilla on kullakin oma resonanssinsa, jotka voidaan ilmaista numeerisesti ja siten luoda kullekin ominaisia musiikillisia harmonioita.

Mystikko ja kirkkosäveltäjä Hildegardin hymnit, avaruudellinen aspekti, meditatiivisuus ja rauha, siinä siis levyn olennaiset rakennuspalikat. Aino Peltomaan laulu ja Kalevi Louhivuoren trumpetti tai flyygelitorvi ovat vuorollaan meditaatioiden keskiössä. Myös Antti Peltomaan busuki käväisee tuomassa akustista pehmeyttä synteettiseen, ja silti lämpimään äänimaailmaan.

Puhtaan musiikillisesti käsillä on hieno hiljentymislevy. Teksteillä on tietysti oma uskonnollinen sanomansa, joten kristillisestä tematiikasta kiinnostuneita levy puhuttelee myös muilla kuin musiikillis-avaruudellisilla tasoilla.