Aaro Laitinen Quintetin debyytti ulkona

Aaro Laitinen Quintet on vuonna 2020 perustettu jyväskyläläinen yhtye, jonka sävelkielessä moderni jazz yhdistyy rikkaan rytmiikan kautta vaikutteisiin mm. progressiivisesta rockista ja elektronisesta musiikista. Bändin perustukset valettiin kun sulkeutuva yhteiskunta herätti Laitisen sävellyskynän henkiin. Tämän seurauksena Laitinen, Vili Kallonen ja Hanna Turunen kerääntyivät yhteen purkamaan musiikillisia paineita soittamalla tuimia riffejä ja kimurantteja melodioita. Kappaleiden kypsyessä yhtye laajeni saksofonisti Kalle Keräsellä sekä kitaristi Tuisku Lehtolalla, jonka myötä kvintetin soundi jalostui kokonaiseksi.

Yhtyeen debyyttialbumin ”From 3 to 23” sävellykset syntyivät yhteiskunnan sulkeutuessa keväällä 2020. Pitkäsoiton punaisena lankana soivat erilaiset kuvaukset pandemia-ajan tapahtumista ja sielunmaiseman mullistuksista. Polveilevien kappaleiden sävyt vaihtelevat aurinkoisesta lauantaiaamun akustisesta sävystä myrskyisiin, raskaisiin tunnelmiin. Laitisen sävellyksistä on löydettävissä monen tasoista symmetriaa niin melodiikasta kuin harmonisesta kontekstista. Sävelkielestä kuuluu vaikutteet mm. modernista taidemusiikista, Lähi-Idän rytmiikasta ja pohjoismaisen jazzin perinteeseen sopivista transsitunnelmista.

Albumilta julkaistaan single ja musiikkivideo ”Corona” 6.8.2021. Tämä on yhtyeen historian ensimmäinen yhdessä soittama kappale, joka esittelee kvintetin soundin väkevintä osastoa. Kappale flirttailee jopa metallin kynnyksellä yhdistettynä akustisiin soittimiin. Musiikkivideolla esiintyy kvintetin jäsenten lisäksi jyväskyläläinen tanssitaiteilija Tiuku Holma. Videon on kuvannut ja editoinut Eero Salonlahti.

Kokoonpanon kaikki jäsenet ovat toimineet laajasti freelance-musiikkikentällä Suomessa, ja jokainen on tuonut oman vahvan panoksensa kvintetin soundiin. Albumin kaikki kappaleet ovat myös yhtyeen yhdessä sovittamia.

AARO LAITINEN QUINTET: From 3 to 23

Eclipse Music CD/digi (ECD-2021141)

Julkaisupäivä 13.8.2021

TRACKLIST: