Josu Mämmin esikoisalbumi julki 26.2.2021

Kuva: Kadi Liivak.

Elektronisen musiikin taituri Josu Mämmi tarjoilee ensilevyllään hypnoottista äänirunoutta ja kiehtovaa improvisaatiota yhdessä Suomen mielenkiintoisimpien artistien kanssa. Mirari-nimeä kantava albumi julkaistaan perjantaina 26.2.2021 turkulaisen levy-yhtiö Flame Jazz Recordsin toimesta.

Mirari on helsinkiläismuusikko Josu Mämmin ensimmäinen kokopitkä albumi. Levy on kiehtova elektro-akustinen tutkielma samplauksesta, improvisaatiosta ja interaktiosta. Kokonaisuus saattaa yhteen vaikutteita jazzista, uudesta taidemusiikista, etnosta sekä elektronisesta musiikista, ja jokainen kappale perustuu yhteisimprovisaatioon vierailevan artistin ja Josu Mämmin välillä.

– Levyn kantavina teemoina ovat yhteistyö, sosiaalisuus ja tila. Nämä asiat ovat tässä ajassa vaarantuneet ihmisten elämässä, ja tunsin levyä tehdessäni niihin kovaa kaipuuta. Levyn teokset ja tekotavat ovat oodi näille teemoille, Mämmi kertoo.

Kesällä 2020 äänitetyllä albumilla vierailee mielenkiintoinen joukko eri genrejä edustavia muusikoita – mm. sellisti Aino Juutilainen, saksofonisti Max Zenger ja trumpetisti Martti Vesala tuovat teoksiin omanlaisensa äänen. Josu Mämmin ensisijaisina instrumentteina toimivat Elektron Octatrack -sampleri sekä modulaarinen syntetisaattori, joiden avulla rytmit, äänenvärit ja fraasit saavat lopullisen yllättävän muotonsa. Myös tila ja kaiut toimivat albumilla ikään kuin omana instrumenttinaan ja yhdistävänä linkkinä kappaleiden välillä.

Levyn nimi “Mirari” tulee latinan kielestä ja viittaa maailman ihmettelyyn ja ihasteluun. Mirari kertoo tarinan itsensä etsimisestä ja löytämisestä nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Josu Mämmin esikoisalbumi on Flame Jazz Recordsin kuudes julkaisu. Levynjulkaisukonsertti kuullaan verkkokonserttina Turku Jazz Stream Festival -tapahtumassa 4.3.2021.

Josu Mämmi (s. 1988) on helsinkiläinen säveltäjä, tuottaja, muusikko, dj ja äänisuunnittelija. Hänen pääosin elektroninen tuotantonsa ottaa vaikutteita minimalismista, uudesta taidemusiikista, jazzista, popmusiikista, IDM:stä ja ambientista. Laajan musiikki- ja taidemaun myötä Josu Mämmi sekoittaa ideoita monista eri lähteistä, mikä kuuluu hänen taiteellisessa ulosannissaan värikkäinä ja yllättävinä sävyinä.

Josu Mämmi on valmistunut musiikkipedagogiksi (AMK) ja toiminut freelance-taiteilijana ja -muusikkona koko aikuisikänsä ajan. Hänen työhistoriaansa ja projekteihinsa kuuluvat muun muassa oman musiikin ja sample-kirjastojen julkaiseminen omalla Self Help Series -labelilla, äänisuunnittelu tanssiteoksiin [frames] ja Red Desert, sekä musiikkiteknologian ja musiikillisen ilmaisun opettaminen Turun konservatoriossa.

www.josumammi.com

Levynjulkaisukonsertti

4.3.2021 klo 19, Josu Mämmi Trio: Mirari
Turku Jazz Stream Festival, Keikalla.fi

Aino Juutilainen – sello
Martti Vesala – trumpetti ja efektit
Josu Mämmi – Elektron Octatrack -sampleri, Ableton Live ja modulaarinen syntetisaattori

Josu Mämmi Trion ohjelmisto koostuu sekä levyn kappaleista, ennalta kuulemattomasta materiaalista että improvisoiduista hetkistä. Moderni kokonaisuus yhdistelee jazzin, elektronisen musiikin ja modernin taidemusiikin estetiikkaa.