Kitaristi Timo Kämäräinen soittaa elämäntarinoita uudella soololevyllään

Kitaristi Timo Kämäräinen (mm. Ismo Alanko, Olavi Uusivirta ja TOOT TOOT) julkaisee uutta instrumentaalista musiikkia. Blink and You Miss It on kiehtova pienoismuotokuvien kokoelma, joka pohjautuu Kämäräisen vapaisiin improvisaatioihin. Albumi ilmestyy vinyyli-LP:nä, CD:nä sekä suoratoistona 29.1.2021.

Kämäräinen luo musiikkia, joka leijuu vapaan improvisaation, sävelletyn musiikin ja ambienssien välimaastossa. Lähtökohtana Kämäräinen käyttää erilaisia ihmiskohtaloita.  Säveltäjänä Kämäräinen toimii kuin kuvanveistäjä, joka muotoilee ääntä erilaisilla kielisoittimilla. Kolmen teemallisen kappalesarjan alle muodostuu lumoava konseptuaalinen kokonaisuus.

Timo Kämäräinen on monipuolinen musiikintekijä, joka parhaiten tunnetaan muusikkoudestaan lukuisten suomalaisten artistien bändeissä. Pitkäaikaisimmat ovat olleet Ismo Alanko (2003-2010) ja Olavi Uusivirta (2013-), jonka kanssa yhteistyö jatkuu edelleen niin biisien kirjoitustyön kuin aktiivisen keikkailun suhteen. Tämän lisäksi Kämäräinen on toiminut monipuolisesti freelancerina, tyylisuuntien ulottuessa rockista modernin jazzin kautta nykymusiikkiteoksiin isojen orkesterien kanssa.

Vaikka kitarismi on kenties ollut näkyvimmin esillä, on Kämäräinen myös kirjoittanut paljon lauluja ja säveltänyt instrumentaalimusiikkia. Lauluja ovat esittäneet hänen omat kokoonpanonsa Beagon (levyt julkaistu 2005 ja 2007) ja TOOT TOOT (levyt 2012, 2013 x 2 ja 2014). Viimeisimmällä omaa musiikkia  sisältävällä levyllä (Mä voin loistavasti 2018) Kämäräinen, tai hänen alter egonsa Ihana Leijona, laulaa ensimmäistä kertaa suomeksi.

Tämän lisäksi Kämäräinen on kirjoittanut lauluja myös muille, ja toiminut taiteellisena tuottajana useilla äänitteillä. Viimeisimmistä tuotannoista mainittakoon yhteistyö Olavi Uusivirran kanssa, jonka edellinen levy Olavi sai vuoden parhaan rockalbumin Emma-palkinnon vuonna 2016. Kämäräinen on myös taustavaikuttajana suositun americana-yhtyeen Steve ‘n’ Seagullsin uusimmalla levytyksellä.

TIMO KÄMÄRÄINEN: Blink And You Miss It

Eclipse Music LP/CD/digi (ECD-2020127 / ELP-202027)

Julkaisupäivä 29.1.2021

TRACKLIST (+ISRC)