UMOn uusin: Music of Haarla, Heinilä, Kasurinen & Rönkä

UMO Helsinki Jazz Orchestra esittää 11.12.2020 julkaistavalla albumillaan Music of Haarla, Heinilä, Kasurinen & Rönkä Iro Haarlan, Kari Heinilän, Sampo Kasurisen ja Artturi Röngän kunnianhimoisia big band -sävellyksiä. Tuloksena kuullaan toinen toistaan kiehtovampia teoksia, jotka lähestyvät niin big bandin kuin yleisemmin koko musiikin ideaa raikkaasti erilaisista näkökulmista. Rajoja ylitetään säilyttäen samalla ilmaisun ajaton tyylikkyys. UMO Helsinki Jazz Orchestran kapellimestarina albumilla toimii Kirmo Lintinen.

Music of Haarla, Heinilä, Kasurinen & Rönkä -albumin miksasi yhdysvaltalainen Paul Wickliffe. Wickliffe on mittavan uran tehnyt ääniteknikko, jonka vuonna 1979 perustama Skyline Productions -studio on palvellut lukemattomia maailmankuuluja artisteja Miles Davisistä Eric Claptoniin ja Herbie Hancockista David Bowieen.

Albumista julkaistaan CD-levyn ja digitaalisen version lisäksi Hi-res 96kHz versio laadukkaan huippulaadukkaan äänentoiston ystäville. Hi-res versio ilmestyy Eclipse Musicin verkkosivuille pian, ja tiedotamme asiasta heti, kun tämä versio on saatavilla.
Iro Haarlan (s. 1956) sävellys On the Edge of a World matkaa yli tuhat vuotta taaksepäin aikaan, jolloin Länsi-Irlannin kaukaisten saarien uskottiin olevan maailman reuna. Varhaiset kristityt munkit rakensivat temppelinsä näillä saarille, jotta he pääsisivät mahdollisimman lähelle Jumalaa. Haarla kertookin teoksen kuvaavan paitsi luonnon jylhyyttä ja kauneutta, myös ihmisen tahdonvoimaa. Teoksessa kuullaan Haarlan soittamana big band -kontekstissa hyvin harvoin esiintyvää harppua, joka lisää sävellyksen taianomaista äänimaailmaa. Pianisti, harpisti ja säveltäjä Iro Haarla tunnetaan etenkin hänen omaa nimeään kantavasta kvintetistä, joka on julkaissut kolme albumia maineikkaalle ECM-levy-yhtiölle. Suomalais-norjalainen Iro Haarla Quintet on kiertänyt laajasti Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Haarlan taiteelliset saavutukset ovat poikineet hänelle kaksi Jazz-Emmaa (2005 & 2011), Suomen jazzliiton Yrjö-palkinnon (2006), Pori Jazzin vuoden taiteilija -tunnustuken (2018) sekä viimeisimpänä Suomen jazzlegenda -tunnustuksen (2020).

Saksofonisti ja säveltäjä Kari Heinilän (s. 1966) Neo-Noir syntyi alun perin neljän vuoden takaiseen UMO Helsinki Jazz Orchestran konserttiin, jossa juhlistettiin Heinilän 50-vuotissyntymäpäivää. Sävellyksen kantava teema oli pyörinyt Heinilän muistikirjan sivuilla vuosikausia ja kun sopiva konsertti oli tulossa, teos kirjoitettiin loppuun. Taustalla vaikutti myös Heinilä halu kirjoittaa soolokappale jollekin tietylle henkilölle – tässä tapauksessa UMOn saksofonistina vuodesta 1992 asti toimineelle Jouni Järvelälle. Heinilä itse on myös UMOn merkittäviä vaikuttajia toimien orkesterin tenorisaksofonistina 1987–1994 ja kapellimestarina yli 200 konsertissa vuodesta 1995 lähtien. Heinilä toimi UMOn taiteellisena johtajana 2010–2011 ja taiteellisen toimikunnan jäsenenä 2012–2014. Heinilän merkittävät taiteelliset ansiot on huomioitu muun muassa Pori Jazzin Vuoden taiteilija -tunnustuksella (1995) sekä Suomen jazzliiton Yrjö-palkinnolla (2001).

Saksofonisti ja säveltäjä Sampo Kasurisen (s. 1990) Four Dances: I on saksofonikonserttomainen teos neliosaisesta Four Dances -sarjasta, joka tulee saamaan jatkoa lähitulevaisuudessa. Kasurisen teoksessa on matemaattisia ilmiöitä – fraktaalilinjoja – jotka saattavat avautua analysoimalla nuotteja, mutta eivät välttämättä pelkästään kuuntelemalla. Kasurinen viihtyykin musiikin teoreettisten pulmien parissa, jotka antavat sopivasti rajoitteita sävellykselle, jolloin luovuutta tarvitaan etenkin musiikin lopullisessa muotoilussa. Kasurisen teos ei edusta perinteistä big band -ilmaisua vaan tutkii kokoonpanon uusia käyttömahdollisuuksia. Kuultavissa on vaikutteita muun muassa Arnold Schönbergin valsseista ja Alban Bergin viulukonsertosta. Kasurisen kyvyt tunnetaan laajasti niin jazzin kuin klassisen musiikin puolella ja hänen sävellyksiään ovat esittäneet UMOn lisäksi muun muassa Trondheim Symphony Orchestra. Kasurisen sovituksia on puolestaan kuultu UMOn ohella muun muassa Oulu Sinfonian ja Jyväskylä Sinfonian esittämänä. Kasurinen on voittanut Esko Linnavalli ja Markku Johansson -sävellyskilpailuissa ensimmäisen sijan ja hänen orkesteriteos Valo valittiin viime vuonna merkittävään kansainväliseen Rychenberg Competition -sävellyskilpailuun.

Pianisti ja säveltäjä Artturi Rönkä sävelsi teoksen En Ut vuonna 2015 Sibelius-Akatemian tilauksesta. Teos kommentoi hienovarasesti Jean Sibeliuksen 7. sinfonian alkua, jossa ikään kuin harhaillaan päätyen lopulta C-duuriin. Sävellyksen nimi ”En Ut” tarkoittaakin suomeksi ”C-sävellajissa”. Rönkä kuulee tiettyjä yhtäläisyyksiä Sibeliuksen ja Bob Brookmeyerin musiikissa ja leikittelee kappaleessaan näiden kahden säveltäjän tyylien yhdistämisellä. Röngän sävellys Sarabande on puolestaan alunperin pienyhtyeelle kirjoitettu kappale, jonka jälkeen se on orkestroitu ja laajennettu big bandille.  Sävellys on kirjoitettu vuonna 2016, jolloin Rönkä oli erityisen kiinnostunut barokkimusiikista. Sarabande-nimi viittaakin barokkitanssiin, joka 1600-luvulla Ranskan hovissa jalostui hitaaksi kolmijakoiseksi tanssiksi. Röngän ajatuksena kappaleessa on tutkia, kuinka barokkitanssin elementtejä voi hyödyntää jazzmusiikissa. Rönkä on tehnyt vuodesta 2011 lähtien säännöllisesti yhteistyötä UMO Helsinki Jazz Orchestran kanssa erityisesti sovittajana, ja UMOn nuotistosta löytyykin tätä nykyä yli 60 Röngän partituuria. Rönkä on voittanut Esko Linnavalli -sävellyskilpailun ja ruotsalaisen Jazzverk -sävellyskilpailun, jonka lisäksi hänelle on myönnetty Pori Jazz Vuoden taiteilija -tunnustus vuonna 2013.

UMO Helsinki Jazz Orchestraa albumilla johtaa Kirmo Lintinen (s. 1967), joka on myös albumin taiteellinen tuottaja yhdessä saksofonisti Jouni Järvelän (s. 1973) kanssa. Lintinen on luonut pitkää ja harvinaisen monipuolista uraa musiikkikentällä; näkyvimpänä työnään lukemattomat esiintymiset solistina, yhtyemuusikkona ja kapellimestarina suomalaisissa jazz-, sinfoniaorkesteri- ja kamarimusiikkikokoonpanoissa. Esiintymisiä täydentää toistasataa sävellystä käsittävä teosluettelo, joka kattaa laajan kirjon muotoja ja tunnelmia lastenlauluista oopperaan, pedagogisista pikkukappaleista elokuvamusiikkiin, tanssimusiikista dodekafoniaan ja jazzista barokkiallusioihin. UMOssa Lintinen aloitti jo vuonna 1989, ensin pianistina, mutta vuodesta 1994 lähtien keskittyen yhä enemmän kapellimestarin toimeen ja ohjelmistojen suunnitteluun. Laajan big band -tuotantonsa Lintinen on kirjoittanut kokonaan UMOlle.

UMO Helsinki Jazz Orchestra: Music of Haarla, Heinilä, Kasurinen & Rönkä

Eclipse Music CD/digi (ECD-2020109)
Julkaisupäivä 11.12.2020

TRACKLIST:
1. En Ut (4’55) (Artturi Rönkä)
soloist: Manuel Dunkel, soprano saxophone
2. Neo-Noir (11’31) (Kari Heinilä)
soloist: Jouni Järvelä, alto saxophone
3. Sarabande (6’10) (Artturi Rönkä)
soloist: Seppo Kantonen, piano
4. Four Dances I: Waltz (9’41) (Sampo Kasurinen)
soloist: Sampo Kasurinen, alto saxophone
5. On the Edge of a World (5’58) (Iro Haarla)

saxophones & woodwinds
Jouni Järvelä: alto saxophone (2), soprano saxophone (1, 3, 4), Bb clarinet (4, 5), flute (5)
Sampo Kasurinen: alto saxophone (1, 3, 4), alto flute (2), flute (5)
Ville Vannemaa: tenor saxophone (1, 3, 4, 5), flute (2, 4)
Manuel Dunkel: tenor saxophone (3, 4, 5), soprano saxophone (1), alto flute (2, 4, 5)
Mikko Mäkinen: baritone saxophone (1, 3, 4, 5), bass clarinet (2, 4), Bb clarinet (4)

trumpets & flugelhorns
Teemu Mattsson (lead), Timo Paasonen, Mikko Pettinen, Tero Saarti

trombones
Heikki Tuhkanen (lead), Mikko Mustonen (tuba on 5), Pekka Laukkanen, Mikael Långbacka (bass trombone)

rhythm section
Seppo Kantonen: piano (1–4)
Juho Kivivuori: double bass (1–4)
Ulf Krokfors: double bass (5)
Markus Ketola: drums & percussion
Iro Haarla: harp (5)
Ville Syrjäläinen: vibraphone (4)

conductor
Kirmo Lintinen

artistic producers: Jouni Järvelä & Kirmo Lintinen
recorded on April 25–26, 2019 by Petri Majuri in E-Studio, Sipoo, Finland
recording assistants: Jyri Riikonen & Jouko Lavonen
mixed by Paul Wickliffe at Skyline Productions, Warren, New Jersey, U.S.A.
production: UMO Helsinki Jazz Orchestra
record label: Eclipse Music