Nordic Jazz Comets -showcase esitteli raikasta pohjoismaista jazznäkemystä

Kadi Vija. Kuva: Maarit Kytöharju.

Keskiviikkona 2. joulukuuta järjestetyssä stream-tapahtumassa kuultiin viittä kansainvälistymisen kynnyksellä olevaa pohjoismaista jazzyhtyettä. Illan esitykset ovat nyt katsottavissa Youtubessa.

Pohjoismaisten jazzliittojen vuosittain järjestämä Nordic Jazz Comets -katselmus toteutettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokonaan verkossa. Keskiviikkona 2. joulukuuta We Jazzin Youtube-kanavalla striimatussa tapahtumassa esiintyivät tanskalainen Svaneborg Kardyb, ruotsalainen Post-sun-vision, islantilainen Ingibjörg Elsa Turchi Band ja norjalainen Kjetil Mulelid Trio, joiden osuudet oli taltioitu etukäteen tapahtumaa varten. Ilta huipentui keväällä debyyttialbuminsa julkaisseen suomalaisen Kadi Vija Key Projectin esitykseen, joka striimattiin suorana G Livelab Helsinki -klubilta. Striimi keräsi yhteensä 624 katsojaa, ja yhtyeiden esitykset ovat nyt katsottavissa Youtubessa.

Katso Nordic Jazz Comets -esitykset Youtubessa

Torstaina 3.12. Nordic Jazz Comets -yhtyeet osallistuivat Positive Impact Oy:n fasilitoimaan webinaariin, jossa käsiteltiin kestäviä kiertuekäytäntöjä. Webinaarissa promoottorit, jazz-alan katto-organisaatiot ja yhtyeet saivat koulutusta hiilijalanjäljen ja hiilikädenjäljen laskentaan sekä elinkaariajatteluun. Työpajaosioissa pohdittiin muun muassa muusikon ja festivaalijohtajan roolia ja merkitystä ilmastotyössä, sekä kiertueiden elinkaarta ja ympäristövaikutuksia. Ympäristöyhteistyötä jatketaan Nordic Jazz Comets -yhtyeiden kiertueiden suunnittelussa ensi keväänä. Hankkeessa mukana olevaan klubi- ja festivaalijohtajista koostuvaan verkostoon kuuluvat muun muassa Reykjavik Jazz Festival Islannista, Jazz i Montmartre -klubi Tanskasta, Nattjazz-festivaali Norjasta sekä Fasching-klubi Ruotsista. Suomesta verkostoon kuuluvat G Livelab Tampere -klubi, Jazz City Turku -tapahtumakonsepti sekä April Jazz Festival & Club.

Pohjoismaiset jazzliitot tarjoavat vuosittain viidelle kansainvälistymisen kynnyksellä olevalle yhtyeelle mahdollisuuden esiintyä jazzalan ammattilaisille ja yleisölle Nordic Jazz Comets -katselmuksessa. Vaihtuvissa kaupungeissa järjestettävä tapahtuma on jo vuosia toiminut kansainvälistä uraa tavoittelevien yhtyeiden näyteikkunana, ja Nordic Jazz Cometsista kansainvälisille areenoille ponnistaneisiin suomalaisyhtyeisiin lukeutuvat mm. Ilmiliekki Quartet,Elifantree ja Mopo.

Lue lisää: www.nordicjazzcomets.com