Gourmet-yhtye julkaisi!

Cover photos and Gourmet paper dolls by Esa Onttonen ; Paper doll photos by Riitta Juvonen, Martta Kallio, Susanne Kujala, Petri Kumela and Esa Onttonen ; Graphic design by Seppo Laine.

Kansainvälistä mainetta niittänyt pitkän linjan instrumentaaliyhtye, Gourmet, on julkaissut viidennen albuminsa, New Habitat. Samalla tämä saksofonisti Mikko Innasen ja kitaristi EsaOnttosen johtama sekstetti on saanut tuoreelle julkaisulleen mukaan mielenkiintoisen vierailijan oopperalaulaja Mari Palon myötä.

Mari Palo on mukana New Habitat -albumilla kahdessa sävellyksessä. – Pitkäaikaisena Gourmet-fanina olin iloinen ja innostunut, kun minua pyydettiin vierailemaan bändin levylle. Pääsin äänityksessä kokeilemaan itselleni aivan uudenlaisia asioita uudenlaisissa musiikillisissa ympäristöissä. Se oli mahtavaa, Mari Palo kertoo.

Gourmet jatkaa uudella albumillaan aiemmilta levyiltään tutulla moniäänisellä ja -ilmeisellä linjallaan. – Tällä kertaa mukana on myös sävyjä muun muassa länsieurooppalaisesta ja suomalaisesta iskelmästä, brasilialaisista rytmeistä, vietnamilaisesta ja vantaalaisesta kansanmusiikista, amerikkalaisesta countrysta ja pohjoiskorealaisesta viihdemusiikista, kertoo Mikko Innanen.

Vuonna 1997 perustetun Gourmetin omintakeinen soundi pohjautuu Mikko Innasen ja Esa Onttosen sielukkaisiin sävellyksiin, jazzpohjaiseen improvisaatioon sekä sekstetin jäsenten persoonallisiin soittotyyleihin. Yhtyeessä ovat mukana Mikko Innasen ja Esa Onttosen lisäksi pasunisti Ilmari Pohjola, haitaristi Veli Kujala, tuubisti Petri Keskitalo ja rumpali Mika Kallio. Uudella albumilla vierailee Mari Palon lisäksi brasilialaisten rytmien taituri, lyömäsoittaja Sami Kontola.

Gourmetin edellinen albumi, vuonna 2018 julkaistu En garde, oli arvostelumenestys ja sai täydet viisi tähteä muun muassa Helsingin Sanomilta ja Keskisuomalaiselta.

Gourmet esittää uuden levynsä kokonaisuudessaan kuluvan vuoden ainoassa konsertissaan Tampere Jazz Happeningissa lauantaina 31. lokakuuta.

Gourmet:

www.facebook.com/gourmetband/

Levy-yhtiö: Fiasko Records. Jakelija: Supersounds Music Oy

New Habitat -albumin kappaleet ja tekijätiedot:
1. Jännitys rakkauden (Innanen-Onttonen)
2. Ratakatu 12 (Onttonen)
3. Nighttime Rag (for Hampi the Cat) (Onttonen)
4. Kaukana on Pjongjang (Innanen)
5. Kesän kukkia kaipaan (Innanen)
6. Egisa the Sensational Catfish (Innanen-Onttonen)
7. Busukas (Innanen)
8. It’s Your Life (Onttonen)