Vapaat Äänet -kiertue: Jean-Marc Foltzin ja Stephan Olivan kunnianosoitus Gershwinille

Kuva: Maxime Francois.

Klarinetisti Jean-Marc Foltz ja pianisti Stephan Oliva tarjoilevat suomalaisyleisölle intohimoisen, impressionistisen ja minimalistisen uudelleentulkinnan ja kunnianosoituksen George Gershwinin tuotantoon. Ranskalaisduo kutsuu yleisön tähän intiimiin kohtaamiseen “ultramariininsinisen mestariksi” kutsutun säveltäjän musiikin kanssa 9 Suomen konsertissa 20.-29.9.2019.

Edellisellä Suomen ja Baltian vierailullaan 10 vuotta sitten (Visions fugitives eli ohikiitäviä visioita) duo lastasi lempeään sulatusuuniinsa klassista musiikkia, jazzstandardeja, omia sävellyksiään ja improvisaatioita, jotka kypsyivät käsittelyssä kiehtovaksi kudelmaksi. Nyt he palaavat samoihin maisemiin uudelle löytöretkelle klarinetin ja pianon vuoropuhelullaan. Tällä kertaa nämä kaksi väsymätöntä tutkimusmatkailijaa kohdistavat huomionsa George Gershwinin tuotantoon, jota kuullaan Suomessa yhdeksässä konsertissa syyskuun lopussa aina Vantaalta Seinäjoelle Riihimäen, Joensuun, Loimaan, Turun, Porin ja Mäntän kautta. Suomen jälkeen kiertue jatkuu 13.10. asti Virossa ja Latviassa 13 konsertilla.

Tämä kunnianosoitus on kaikkea muuta kuin vain hyvien muusikkojen sarja uudelleentulkittuja juhlittuja standardeja. Hienostuneessa varjojen ja valojen leikissä nämä kaksi pääosan esittäjää osoittavat intensiivistä Gershwinin musiikin harmonian ymmärtämystä. Gershwin -albumin kansiliepeessä Gilles Tordjman kuvailee osuvasti Foltzin ja Olivan estettistä lähestymistapaa: “hidastaa tempoa ilman että ikinä kadottaa pulssia ; venyttää viivaa ilman että viiva koskaan katkeaa” Levy on saanut lehdistössä mainintoja kuten “korvaamaton levy” (Jazz Magazine), “Kutsu elää uudestaan hyvin läheltä Gershwinin musiikin herkkyys” (Citizen Jazz).

Alsacessa klassisen musiikin, vokaalimusiikin ja swing-orkestereiden repertuaarien kanssa varttunut Jean-Marc Foltz on tullut tunnetuksi yhtenä Ranskan musiikkielämän tärkeimmistä ja epätyypillisimmistä klarinetisteista. Nykymusiikista viehättyneenä hän on vuodesta 1988 ollut osa maineikkaita nykymusiikkikokoonpanoja kuten Accroche Note, Musikfabrik ja Ensemble InterContemporain. Avoimena jazzin monimuotoisuudelle hän on vuodesta 2000 lähtien myös solminut vahvoja siteitä jazzmuusikoihin kuten Claude Tchamitchian, Bill Carrothers, ja ennen kaikkea Stéphan Oliva ja Bruno Chevillon duo- tai triokokoonpanoissa, joissa yhteistyö on saumatonta ja luontevaa kuin hengitys. Foltz on mukana kitaristi Philippe Mouratoglou‘n ja graafikko Philippe Ghielmettin perustamassa levymerkki Vision Fugitivessa.

Ranskalaisen jazzin omaperäinen ja monikasvoinen pianisti Stéphan Oliva seuraa jo 90-luvulta lähtien omaa yksilöllistä polkuaan, jota reunustavat häntä liikuttavat ja koskettavat innoittajat ja kohtaamiset. Bill Evans, Lennie Tristano, Windsor McCay, Paul Auster, Johannes Brahms, Bernard Hermann, Giacinto Scelsi, Jean-Luc Godard… tällaisista nimistä muodostuu hänen taiteellinen huoneentaulunsa, joka on enemmän inspiraation lähde kuin palvonnan kohde. Herkkävaistoisessa ja hienostuneessa pianismissaan hän löytää soittokumppaniensa kanssa runollisen tasapainon, joka täydentää ja säestää kokonaisuutta, kuten esimerkiksi pitkäaikaisen soittokumppaninsa Jean-Marc Foltzin kanssa. Vuonna 2018 Oliva perusti basisti Sébastien Boisseau’n  ja rumpali Tom Raineyn kanssa trion nimeltä ORBIT.

Jean Marc Foltz & Stephan Oliva GERSHWIN Suomessa 20.-29.9.2019
Pe 20.9. klo 19 Vantaa, Koivupää Soi*
La 21.9. klo 15 Riihimäki, Riihimäen taidemuseo
Su 22.9. klo 15  Joensuu, Taidemuseo Onni / Jazzkerho -76 ry
Ma 23.9. klo 19 Vantaa, Koivupää Soi*
Ti 24.9. klo 19 Loimaa, Taidetalo
Ke 25.9. klo 19 Turku, Turun seudun musiikkiopisto
To 26.9. klo 19 Pori – Validi Karkia -klubi
La 28.9. klo 17 Mänttä, Serlachius-museo Gösta
Su 29.9. klo 13 Seinäjoki, pääkirjasto / Jazzoikoon!

* kotikonsertti, osoite: Visapolku 3 / RSVP: charlesgil22 (a) gmail.com

Kiertueen ohjelma Baltiassa 1.-13.10.

Jean-Marc Foltz klarinetti, bassoklarinetti
Stephan Oliva piano