L’Alliance Takalo Suomen Jazzliiton kiertueella syyskuussa

Arttu Takalon allianssi.

Genrerajoista piittaamattomana visionäärinä tunnettu vibrafonisti ja säveltäjä Arttu Takalo vie L’Alliance Takalo -yhtyeensä Suomen Jazzliiton järjestämälle Suomen-kiertueelle. Takalon rinnalla erilaisten tyylien välillä pujottelevassa yhtyeessä soittavat jazzhuiput basisti Ville Herralaja rumpali Ville Pynssi sekä harmonikkataituri Niko Kumpuvaara. Kymmenellä paikkakunnalla vieraileva kiertue pysähtyy muun muassa Oulussa, Iisalmessa ja Seinäjoella.

L’Alliance Takalo perustettiin vuonna 2015 esittämään musiikkia mittavan levytysuran tehneen vibrafonisti-säveltäjän aikaisemmilta soololevyiltä. Rockadillo Recordsin syyskuussa 2017 julkaisemalla, yhtyeen nimeä kantavalla albumilla musiikki oli kuitenkin jo tätä kokoonpanoa ajatellen tehtyä – aikaisempia levyjä akustisempaa ja hienovaraisesti modernin jazzin kanssa flirttailevaa. Mm. pariisilaisesta bistrotunnelmasta ammentava L’Alliance Takalo sisältää säveltäjänsä mukaan ”eurooppalaisia, piiloromanttisia ja lähes kulturelleja sävyjä”. Elokuvamaisten melodioiden ja koskettavien sovitusten mestarin kokoama allianssi tulkitsee tunnelmia kuin pieni kamariorkesteri, herkällä korvalla toinen toistaan kuunnellen ja ympäristöään aistien.

Arttu Takalo (s. 1971) on kouvolalaislähtöinen vibrafonisti ja säveltäjä, joka nousi 1990-luvulla suomalaisen musiikkimaailman tietoisuuteen fantasiajazz-yhtye XL:n toisena voimahahmona kitaristi Jarmo Saaren rinnalla. Takalon mittavaan uraan on omien yhtyeiden ja sooloprojektien lisäksi mahtunut soittopestejä esimerkiksi rumpali Markus Ketolan ja laulaja Mia Simanaisenyhtyeissä. Monipuolisen musiikintekijän kädenjälki kuuluu myös sellaisten rock- ja pop-maailman suurten nimien kuten Mikko Kuustosen, Samuli Edelmannin ja Ismo Alangon albumeilla, joilla vibrafonisti esiintyy sovittajan ominaisuudessa. Takalo on myös ehtinyt säveltää omaa musiikkiaan monipuolisesti erilaisille kokoonpanoille aina kamariorkestereista big bandeihin. Ensimmäisen teoksensa sinfoniaorkesterille vibrafonisti kirjoitti jo vuonna 1997, ja vuonna 2004 Helsingin kaupunginorkesteri kantaesitti Takalon Jukka Perkolle säveltämän saksofonikonserton.

Vuonna 1966 perustettu Suomen Jazzliitto ry on tärkein jazzin edunvalvoja ja kattojärjestö Suomessa. Jazzliitto osallistuu jazzin asiantuntijatahona kulttuuripoliittiseen keskusteluun sekä ylläpitää Jazz Finland -sivustoa, joka on suomijazzin tärkein tiedotuskanava, tietopankki ja konserttikalenteri. Syksyllä 2018 Jazz Finland -kiertueilla nähdään L’alliance Takalon lisäksi Anni Elif – Edith marraskuussa, sekä yhteistuotantokiertueina toteutettavat William Suvanne Chess’n Jazz syys-marraskuussa ja Berghäll-Kalima-Ikonen syyskuun puolivälissä. Kiertuetoiminnalla Suomen Jazzliitto toteuttaa missiotaan pitää jazz soimassa ympäri Suomen.
www.jazzfinland.fi/jazzliitto

L’Alliance Takalo -albumi Spotifyssa

L’Alliance Takalo
Arttu Takalo, vibrafoni / Niko Kumpuvaara, harmonikka / Ville Herrala, basso / Ville Pynssi, rummut

L’Alliance Takalo Suomen Jazzliiton kiertueella 19. – 30.9.
Ke 19.9. klo 20 Salo, Salo Jazz Festival Kick-off, Hometown
To 20.9. klo 19 Helsinki, Koko Jazz Club