Jarmo Saari Republic julkaisee uutta musiikkia heinäkuussa

2084

Ennakkoluulottomana ja avarakatseisena musiikintekijänä tunnetun Jarmo Saaren luotsaama Jarmo Saari Republic julkaisee viisi uutta kappaletta sisältävän Helsinki mavericks -EP:n 13.7. Helsinki mavericks on alkusoitto yhtyeen uudelle tulemiselle, ja se saa myöhemmin seurakseen Membranin julkaiseman kokopitkän albumin. Jarmo Saari Republic esittää uutta materiaaliaan julkaisukeikalla Pori Jazzin Kirjurinluodon Lokkilavalla torstaina 19.7.

Jarmo Saari Republicin rytmistä energiaa pursuavasta soinnista vastaavat multi-instrumentalisti Saaren lisäksi huippurumpalit Sami Kuoppamäki, Olavi Louhivuori ja Abdissa ”Mamba” Assefa, jotka tahoillaan tunnetaan mm. Von Hertzen Brothersin, Oddarrangin ja Timo Lassy Bandin riveistä. EP tarjoaa moni-ilmeiselle kvartetille tilaisuuden esitellä jazziin kallellaan olevaa puoltaan, ja kahdella kappaleella kuullaan vierailijana toista Membran-artistia, saksofonisti Timo Lassya.

Tunnelmat Helsinki mavericksilla vaihtelevat runsailla puhaltimilla vuoratuista rouheista jazzpoljennoista laulu- ja kitaravetoisiin tunnelmapaloihin. Vuonna 2014 debyyttialbuminsa julkaissut yhtye on valmistellut uutta materiaaliaan pitkään ja hartaasti.

”Republicin uusi tuleminen on kaiken vaivan arvoinen upea inkarnaatio. Vuosien luomisprosessi oli uuvuttaa etenkin minut, koska päätimme luoda nahkamme ja suunnata samalla katseemme myös Suomen ulkopuolelle”, Jarmo Saari kertoo. ”Aloitimme siis alusta, ja mukaan tarttui kiukkuisempia, jyrkän peräänantamattomia sävyjä. Lopulta koko konseptimme muuttui entistä avoimemmaksi ja väkevämmäksi.”

Jarmo Saari (s. 1970) kuuluu sukupolvensa omaleimaisimpiin kitaristeihin. Hänet tunnetaan visuaalisesta sävellystyylistään sekä kitaralla, ihmisäänellä ja erilaisilla harvinaisemmilla instrumenteilla, kuten thereminillä, barokkisellolla, pasuunalla ja lasiharpulla luoduista monikerroksellisista kollaaseista. Saari on toteuttanut musiikillisia visioitaan mm. sooloproduktiossaan Jarmo Saari Solu sekä yhtyeissään Filmtet, ZetaBoo ja XL. Hän on myös säveltänyt musiikkia elokuviin, televisioon, teatteriin sekä nykytanssiproduktioihin sekä toiminut taiteellisena tuottajana useiden suomalaisten huippuartistien levyillä. Saaren monitaiteellisiin yhteistyökumppaneihin lukeutuvat mm. Jukka Perko, Tero Saarinen Company, Trilok Gurtu, Tapiolan kuoro, Pekka Kuusisto, Emma Salokoski, Felix Zenger, Meta4 -jousikvartetti, UMO Jazz Orchestra, Mika Kaurismäki, Pepe Deluxe, Esko Salminen ja Tuomari Nurmio.

Jarmo Saari Republic: Helsinki mavericks
Digi (JSR01), julkaisupäivä 13.7.2018
Levy-yhtiö ja jakelu: Membran

1. Deranged Prologue / 2. Creole Wedding (feat. Timo Lassy) / 3. My Kinda Woman / 4. Deranged Vaudeville (feat. Timo Lassy) / 5. Saffron Tears (Dragomir)

Jarmo Saari Republic
Jarmo Saari, baritonikitara, laulu, taurus-pedaali, theremin, pasuuna, basso, lyömäsoittimet, koskettimet / Sami Kuoppamäki, rummut / Olavi Louhivuori, rummut / Abdissa Assefa, rummut ja lyömäsoittimet
+ Timo Lassy, saksofoni (2. & 4.) / Petri Keskitalo, tuuba (2. & 4.) / Jay Kortehisto, pasuuna (2.)
Äänitys ja miksaus: Abdissa Assefa
Tuottajat: Abdissa Assefa & Jarmo Saari