Valtakunnalliset Puhallinpäivät valloittaa Helsingin

Musiikkitalossa järjestettävä viikon mittainen tapahtuma tuo Helsinkiin monipuolisen kattauksen puhallin- ja big band -musiikkia kotimaisten ammattiorkestereiden esittämänä. Tämän kevään Puhallinpäiviä tähdittävät mm. ruotsalainen multi-instrumentalisti Gunhild Carling, UMO Jazz Orchestra, trumpetistilegenda Randy Brecker sekä kapellimestari-säveltäjä Mats Holmquist.

Helsingin Valtakunnalliset Puhallinpäivät ilahduttaa Musiikkitalolla 12.–18.3. korkeatasoisella ja monimuotoisella musiikkitarjonnallaan. Big band- ja puhallinmusiikkiin erikoistunut tapahtuma käynnistyy maanantaina 12.3. Eetu Ranta-aholta tilatulla Tera-sävellyksellä, jonka kokoonpanot ympäri Suomen soittavat avajaisfanfaarina klo 12.

Puhallinpäivien ohjelmiston herkkupaloihin lukeutuu muun muassa UMO Jazz Orchestran konsertti, jossa orkesteri saa vieraakseen trumpetistilegenda Randy Breckerin sekä ruotsalaisen kapellimestari-säveltäjä Mats Holmquistin. Musiikkitalo täyttyy myös ajankohtaisesta kamarimusiikista, kun kapellimestari Gregor Wittin johdolla Wind Serenades from Romantic to Jazz -konsertissa kuullaan muun muassa Richard Straussin sävellyksiä. Kaartin soittokunnan & Academy Windsin konsertissa esitetään Johan de Meijin säveltämä, Taru Sormusten Herrasta -saagan inspiroima suurteos. Tapahtumaviikon lauantaina kuullaan Suomen Puhallinsinfonikkojen esitys, jonka solistina nähdään yhdysvaltalainen trumpettivirtuoosi Adam Rapa. Lisäksi Helsingin puhallinmusiikkiyhdistys järjestää koko viikon ajan myös mestarikursseja, luentoja ja pedagogisia demonstraatioita.

Puhallinpäivät kutsuu myös perheen nuorimmat nauttimaan puhallinmusiikista. Lauantaina Helsingin poliisisoittokunta tuo ylikapellimestari Sami Ruusuvuoren johdolla Puhallinpäiville Kutsu poliisi 112 -lastenkonsertin, jossa kuullaan myös Sunan koulun oppilaskuoroa. Sunnuntaiaamuna Musiikkitalon konserttisalissa järjestetään lapsille suunnattu Nuoriso-orkesterien kavalkadi, joka pitää sisällään muun muassa kuviomarssia esittäviä nuorisosoittokuntia. Kavalkadi tullaan myös striimaamaan suorana nettiin. Sunnuntai-iltapäivän päätöskonsertissa nähdään ruotsalainen trumpetisti Gunhild Carling, joka taitaa myös pasuunan-, nokkahuilun- ja säkkipillin soiton laulamisen lisäksi.

”On ollut upeaa päästä aitiopaikalle rakentamaan huipputiimin kanssa tapahtumaa, jossa puhallinmusiikin ammattilaiset, opiskelijat ja harrastajat kohtaavat ilman ikä- tai genrerajoja”, kertoo Helsingin Puhallinmusiikkiyhdistyksen tuotantopäällikkö Tuula Salo. ”Musiikkitalossa soivat sinfoniat, big band -musiikki, kamarimusiikki ja lastenkonsertit sulassa sovussa. Vaikka alusta alkaen olemme tietoisesti lähteneet rakentamaan suurta tapahtumaa, yllätyin itsekin tajutessani, että viikonlopun aikana Musiikkitalon eri saleissa ja lämpiöissä tulee esiintymään reilusti yli tuhat soittajaa.”

Vuodesta 1992 asti järjestetyt Valtakunnalliset Puhallinpäivät pidetään tänä keväänä Helsingissä ja järjestäjänä toimii Helsingin Puhallinmusiikkiyhdistys. Yhdistyksen tavoitteena on toimia yhdistävänä tekijänä puhallinmusiikin parissa työskentelevien eri tahojen välillä ja edistää puhallinmusiikin harrastuneisuutta pääkaupukiseudulla. Tavoitteensa toteuttamiseksi yhdistys organisoi ja toteuttaa uusi yhteistyömuotoja.

VALTAKUNNALLISET PUHALLINPÄIVÄT 2018
12.–18.3. Helsingin Musiikkitalolla (Mannerheimintie 13A, Helsinki)
Tapahtuma Facebookissa

OHJELMA

Ma 12.3. klo 12.00
Avajaisfanfaari

Ma-ke 12.–14.3.
Kapellimestarikurssi

To-pe 15.–16.3.
Mestarikurssit, luennot ja pedagogiset demonstraatiot

To 15.3. klo 21
HKO Jatkoklubi / Tuulivoimaa!
Alalämpiö

Pe 16.3. klo 19
Wind Serenades from Romantic to Jazz, kapellimestari Gregor Witt
Camerata

La 17.3. klo 10–15.30
Big bandien ja puhallinorkesterien nuottiesittelykonsertit, solistina mm. trumpetisti Adam Rapa
Black Box, Konserttisali, Alalämpiö

La 17.3. klo 11
Helsingin poliisisoittokunnan Kutsu poliisi 112 -lastenkonsertti (huom. ilmainen sisäänpääsy alle 12-vuotiaille)

La 17.3. klo 16
Kaartin soittokunta ja Academy Winds: Lord of the Rings, kapellimestari Anna-Maria Helsing

La 17.3. klo 21
UMO with Randy Brecker & Mats Holmquist

Su 18.3. klo 10
Konserttikavalkadi: Nuoriso-orkesterien konserttikavalkadi (huom. ilmainen sisäänpääsy alle 12-vuotiaille)

Su 18.3. klo 15
Päätöskonsertti: Gunhild Carling On Stage!
Konserttisali

Lisäksi Helsingin kaupunginorkesterin konsertit (HKO – Juraj Valcuha & Gautier Capuçon) sekä keskiviikkoinen Suomen Klarinettiseuran Pieni alkusoitto ovat osana tapahtumaviikon tarjontaa.

Liput alk. 13,5 € Ticketmasterista: https://www.ticketmaster.fi.

YHTEISTYÖSSÄ: Puolustusvoimat (sotilassoittokunnat), Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Suomen Big Band -yhdistys, Poliisisoittokunta, Suomen Puhallinorkesteriliitto (SPOL), Helsingin kaupunginorkesteri (HKO), UMO Jazz Orchestra, Suomen musiikkioppilaitosten liitto (SML), Helsingin konservatorio, soitinseurat, Soitinmusiikkiliitto ry, kustantajat ja soitinliikkeet, Helsingin seudun musiikkiopistot sekä Helsingin kaupunki.

Valtakunnallisia Puhallinpäiviä tukee useat eri säätiöt sekä Helsingin kaupunki. Pormestari Jan Vapaavuori toimii tapahtuman virallisena suojelijana.

www.puhallinpaivat.fi
Puhallinmusiikkiyhdistys ry Facebookissa