Jyväskylä Big Band ja New Yorkin maistiaiset

Jyväskylä Big Band soittaa sävelmaistiaisia suoraan New Yorkista sunnuntaina 26.11.2017 Siltasalissa järjestettävässä konsertissa. Jyväskylä Big Bandin kapellimestari Ilkka Mäkitalon päivätyö Humap Softwaren toimitusjohtajana on vienyt hänet viime aikoina toistuvasti New Yorkiin. Jazzin mekkana tunnetussa kaupungissa hänelle on auennut mahdollisuus kuulla lukuisia big bandejä ja tutustua sikäläisiin kapellimestareihin ja säveltäjiin. Ilkka on suoraan säveltäjiltä saanut käsiinsä tuoreita sävellyksiä, joita Suomessa ei ole aiemmin soitettu. Konserttiin on valikoitunut musiikkia seuraavilta bändeiltä: Pedro Giraudo Big Band, Dafnis Prieto Big Band, Afro Latin Jazz Orchestra ja Jazz at Lincoln Center Orchestra.

Vuoden yhtenä teemana on ollut paikallisuus ja oman alueen voimavarojen hyödyntäminen. Konsertti on haluttu toteuttaa niin sanotusti omalla porukalla. Solisteiksi konserttiin on saatu paikalliset huiput. Muusikkona ja Jyväskylän ammattiopiston saksofoniopettajana toimivaa Markku Rinta-Pollaria kuullaan saksofonissa ja usein JBB:n pasuunasektiossakin kuultu, Ilmavoimien soittokunnassa toimiva, muusikko ja monipuolinen säveltäjä-sovittaja Jussi Kosonen kutsuttiin bändin varsinaiseksi solistiksi ensimmäistä kertaa.

Big bandien hallitseva suomenmestari, Jyväskylä Big Band, on saavuttanut aseman yhtenä Suomen arvostetuimmista big bandeistä. JBB on esiintynyt viime vuosina myös eri puolilla Eurooppaa. Viimeisimpinä kohteina ovat olleet Romania (kiertue 2016) ja Englanti (Lontoo 2015). Vuosien saatossa JBB on saanut myös vieraikseen kapellimestareita ja solisteja eri puolilta maailmaa. Yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisesti. Tänä vuonna Jyväskylässä on pidetty yhteiskonsertit Turku Jazz Orchestran sekä Sointi Jazz Orchestran kanssa.

Jyväskylä Big Band, kapellimestarina Ilkka Mäkitalo
A Taste of New York
Su 26.11.2017 klo 18:00
Siltasali (Pitkäkatu 19-21, Jyväskylä)
Liput 20/10€. Lippuvaraukset: jbbtuottaja@gmail.com

Solisteina
Markku Rinta-Pollari (saksofoni)
Jussi Kosonen (pasuuna)

Lisätietoja

Ilkka Mäkitalo on Jyväskylästä maailman laajuiseksi yritykseksi ponnahtaneen Humap Software Oy:n toimitusjohtaja, muusikko ja toiminut kapellimestarina Jyväskylä Big Bandissa vuodesta 1995. Humap Software Oy on Lontoon Wembley Stadionilla 22.11. järjestettävässä UK Digital Experience Awards -gaalassa finalistien joukossa Business change -kategoriassa.

Säveltäjät:

Dafnis Prieto
www.dafnisprietobigband.com
Ilkka oli kuuntelemassa Dafnis Prieto Big Bandin ensimmäistä keikkaa Jazz Standard-clubilla New Yorkissa. Orkesteri on tuon jälkeen levyttänyt ensimmäisen levynsä, joka tullee saataville keväällä 2018. Dafnis on kuubalaissyntyinen rumpali, joka on aiemmin säveltänyt musiikkia mm. Afro Latin Jazz Orchestralle. Dafnisin big band koostuu New Yorkilaisista muusikoista. Dafnis itse asuu ja opettaa Miamissa.

Pedro Giraudo
Pedrolla on niinikään oma Big Band New Yorkissa. Basistina tunnettu Pedro on syntyjään argentiinalainen. Jazzin uransa lisäksi hän on myös tunnettu tangomuusiikko. Giraudo yhdistää sävellyksisissään hienostuneella tavalla jazzin moderneja virtauksia omaan argentiinalaiseen taustaansa.

Arturo O´Farrill
Afro Latin Jazz Orchestran johtaja, pianisti Arturo O´Farrill jatkaa isänsä kuubalaissyntyisen Chicon jälkeen orkesterin johdossa.

Jazz at Lincoln Center Orchestra
Yksi arvostetuimmista tämän hetken big bandeistä on Wynton Marsaliksen johdolla toimiva Jazz at Lincoln Center Orchestra. Orkesterin muusikoista suurin osa säveltää ja sovittaa uutta musiikkia orkesterille. Tässä konsertissa kuullaan orkesterin basistin Carlos Herniquezin sävellys.

Rich Shemaria Big Band
Rich toimi 90-luvulla Umon kapellimestarina ja on sen jälkeen vieraillut useita kertoja Suomessa. Richillä on oma big band ja hän opettaa New York Univerisityssä.

Michael Mossman
Mossman on tunnettu kansainvälisenä trumpetistina, säveltäjänä ja opettajana.

Facebook-tapahtuma

Jyväskylä Big Band: