Timo Lassy Band juhlii 10-vuotista taivaltaan mittavalla Suomen-kiertueella marraskuussa

Kansainvälisesti tunnustettu tenorisaksofonisti-säveltäjä Timo Lassy kiertää 31.10.–17.11. yhtyeineen esiintymässä muun muassa Espoon Sellosalissa, Porin Suomalaisella klubilla sekä Helsingin Koko Jazz Clubilla.

Kotimaisen jazzin tähtisikermä Timo Lassy Band juhlistaa 10-vuotista yhteistä taivaltaan mittavalla kiertueella loka-marraskuussa. Tunnelmallisesta soundista ja svengaavasta jazzista tunnettu yhtye esiintyy 31.10.–17.11. Suomessa peräti 11 paikkakunnalla Suomen Jazzliiton kanssa yhteistyössä tuotetulla kiertueella. Lisäksi yhtye esiintyy Tallinnan Philly Joe’s Clubilla. Karismaattisen saksofonisti Timo Lassyn tuttu ydinryhmä eli wurlitzer-urkuja sekä pianoa soittava Georgios Kontrafouris, basisti Antti Lötjönen, rumpali Teppo Mäkynen ja lyömäsoittaja Abdissa Assefa nähdään keikalla muun muassa Espoon Sellosalissa, Turun Gongissa sekä Jyväskylän Lutakossa.

Suomen tunnetuimpiin jazzartisteihin lukeutuvan Timo Lassyn sooloura sai alkunsa vuonna 2007 Ricky-Tick Recordsin julkaisemasta Soul and Jazz of Timo Lassy -esikoisalbumista. Timo Lassy Band tuli heti debyyttijulkaisunsa myötä tunnetuksi rouheudestaan, vahvasta keskinäisestä vuorovaikutuksesta ja tiukasta svengistä. Lassylla on itsellään ollut vahva luottamus omaan musiikkiin soolo-uran alusta lähtien, ja yhtyeen keikoilla viihdyttäminen, perinteen kunnioittaminen sekä huippuunsa hiottu soittaminen ovatkin tiivistyneet nautittavaksi kokonaisuudeksi. Kymmenen vuoden aikana yhtyeen yhteissoitto on kehittynyt omalle, erittäin hedelmälliselle tasolle, mistä kertovat loppuunmyydyt keikat vuodesta toiseen ympäri Suomea.

Saksofonisti Timo Lassystä on vuosien varrella tullut kotimaisen jazzin valovoimaisimpia ja kansainvälisesti arvostetuimpia artisteja. Viisi studioalbumia yhtyeineen julkaissut Lassy tunnetaan juurevasta jazzistaan, jota lavalla tulkitsee kiinteäksi yksiköksi kattavan keikkailun myötä kasvanut Timo Lassy Band eli Mäkynen, Lötjönen, Assefa sekä Kontrafouris. Kokeneen ja paljon yhdessä esiintyneen yhtyeen keikat ovat täynnä hypnotisoivia rytmejä, houkuttelevia melodioita ja improvisaation hurmosta, ja Timo Lassy Band on kerta toisensa jälkeen osoittanut olevansa eräs parhaista jazz-akteista meillä ja muualla. Timo Lassy Bandin jazz on svengaavaa ja helposti lähestyttävää, mutta samalla syvälle genren ytimeen sukeltavaa, taiteellisesti kunnianhimoista musiikkia. Yhtyeen saumaton vuorovaikutus lavalla ilmentää toimivan jazz-yhtyeen dynamiikkaa parhaimmillaan.

Juhlavuotensa ja juhlakiertueen kunniaksi Timo Lassy julkaisee saksalaisella Membran / MustHaveJazz -levymerkillä When the devil’s paid -nimisen singlen, jossa solistina kuullaan brasilialaista soul-laulaja Ed Mottaa. Kappale julkaistaan digitaalisesti 15.9. ja vinyyli-EP:nä 29.9. Julkaisu koostuu varsinaisen kappaleen lisäksi kolmesta remixistä, joiden takaa löytyvät tunnetut tuottaja-muusikot Jimi Tenor, Alex Trebo ja Vanilla Dream.

TIMO LASSY BAND 10-VUOTISJUHLAKIERTUE
Ti 31.10. klo 20 Tallinna, Philly Joe’s Jazz Club, lipun hinnat TBC
Ke 1.11. klo 19 Espoo, Sellosali, liput 24/20 €
To 2.11. klo 21 Turku, Gong, liput 18 / ovelta 20 €