Kalevi Louhivuori Quintet käynnistää Suomen Jazzliiton syksyn kiertueet

1992

Trumpetisti Kalevi Louhivuoren luotsaama kvintetti kiertää Suomen Jazzliiton kiertueella 20.–30. syyskuuta. Tulevana syksynä Jazzliiton omilla ja yhteistuotantoisilla kiertueilla nähdään myös Raoul Björkenheim Triad, Timo Lassy Band sekä Flame Jazz Messengers.

Trumpetisti Kalevi Louhivuoren kvintetti kiertää Suomea seitsemästä keikasta koostuvalla kiertueellaan 20.–30. syyskuuta. Nuoremman jazzsukupolven taitajista sekä kentällä jo paikkansa vakiinnuttaneista huippujazzareista koostuva yhtye ammentaa vaikutteita jazzin kultakaudelta 1950–1960-luvuilta, ja muodostaa yhdessä vahvan tämän ajan äänen klassiseen jazzsoundiin tukeutuen. Suomen Jazzliiton tuottama ja muun muassa Joensuuhun, Turkuun ja Ouluun rantautuva kiertue on kokoonpanolle ensimmäinen näin mittava Suomen-kiertue.

Vuonna 2015 perustettu Kalevi Louhivuori Quintet esittää Louhivuoren omia sävellyksiä. Kansainvälisestikin palkitun trumpetistin säveltämissä teoksissa kuullaan kaikuja muun muassa Horace Silverin, Duke Ellingtonin ja Miles Davisin tuotannosta. Yhtyeen muut jäsenet, pianisti Mikael Myrskog, saksofonisti Ville Vannemaa, rumpali Jaska Lukkarinen sekä basisti Eero Seppä rakentavat omilla äänillään Louhivuoren sävellyksistä voimakkaita tulkintoja. Italialainen levymerkki Cam Jazz julkaisi yhtyeen debyyttialbumin Almost American Standards keväällä 2016. Albumi sisältää nimensä mukaisesti tutunoloisia kappaleita, jotka ovat kuitenkin syntyneet yhtyeenjohtajan kynästä.

Jyväskyläläislähtöinen Kalevi Louhivuori (s. 1984) on tunnettu kypsästä ja tunnistettavasta saundistaan, ja mies onkin vuosien varrella vaikuttanut monipuolisesti eri genreissä ja yhtyeissä sekä yhtyeenjohtajana, säveltäjänä kuin soittajana. Rumpali Jaska Lukkarinen (s. 1982) on sukupolvensa yksi tunnetuimmista jazzrumpaleista ja kiinteä osa mm. Dalindèo-yhtyettä sekä Ricky-Tick Big Bandia. Saksofonisti Ville Vannemaa (s. 1983) liikkuu ketterästi eri musiikkityylien välillä vaikuttaen samalla kiinteästi useassa eturivin jazzyhtyeessä, kuten rumpali Teppo Mäkysen liidaamassa Teddy’s West Coastersissa. Oulusta kotoisin oleva pianisti Mikael Myrskog (s. 1988) valittiin Pori Jazzin vuoden 2016 nousevaksi kyvyksi ja rohkeasti svengaavan basisti Eero Sepän (s. 1990) kanssa nämä kaksi muodostavat voimakkaan rytmikaksikon, joka on Kalevi Louhivuori Quintetin lisäksi tuttu monista muistakin jazzyhtyeistä, kuten Sami Saaren Jazzpojista sekä urkujazztrio Buba Wii Aasta.

Vuonna 1966 perustettu Suomen Jazzliitto ry on tärkein jazzin edunvalvoja ja kattojärjestö Suomessa. Jazzliitto osallistuu jazzin asiantuntijatahona kulttuuripoliittiseen keskusteluun Suomessa. Jazzliitto myös ylläpitää Jazz Finland -sivustoa, joka on suomijazzin tärkein tiedotuskanava, tietopankki ja konserttikalenteri. Syksyllä Suomen Jazzliiton kiertueilla nähdään Kalevi Louhivuori Quintetin lisäksi Flame Jazz Messengers syyskuun alussa, Timo Lassy Band marraskuussa sekä Raoul Björkenheim Triad marras–joulukuun vaihteessa. Suomen Jazzliitto tuottaa näistä itse Louhivuoren ja Björkenheimin kiertueet sekä tukee Flame Jazz Messengersin ja Timo Lassy Bandin kiertueita.

Kalevi Louhivuori Quintet
Kalevi Louhivuori, trumpetti, flyygelitorvi / Ville Vannemaa, saksofonit / Mikael Myrskog, piano / Eero Seppä, kontrabasso / Jaska Lukkarinen, rummut

Kalevi Louhivuori Quintet Suomen Jazzliiton kiertueella
Ke 20.9. klo 20 Savonlinna, Wanha Kasino, liput 15/10 € ovelta