Jaska Lukkarinen Trio We Jazzin seuraava julkaisija

Kuva: Tero Ahonen.

Vuoden 2015 We Jazz -festivaalilla taltioiduilla nauhoituksilla Lukkarisen, Jussi Kannasteen ja Antti Lötjösen muodostama triokokoonpano versioi Dalindèon ja Ricky-Tick Big Bandin liiderinä tunnetun Valtteri Laurell Pöyhösen sävellyksiä. Levy julkaistaan 24.3. vinyylinä ja digitaalisesti.

Hiljattain toimintansa aloittaneen We Jazz -levymerkin vilkkaan julkaisukevään aloittaa Jaska Lukkarinen Trion uusi albumi Origami. Rumpali Jaska Lukkarisen, tenorisaksofonisti Jussi Kannasteen ja basisti Antti Lötjösen muodostama yhtye versioi levytyksellä säveltäjä Valtteri Laurell Pöyhösen musiikkia, jota on kuultu aiemmin Dalindèon ja Ricky-Tick Big Bandin esittämänä. Albumin nimikkokappale Origami on uusi, varta vasten triolle sävelletty teos, joka kuullaan levyllä kantaesityksenä. Kappaleet on nauhoitettu joulukuussa 2015 We Jazz -festivaalilla Dubrovnik-klubilla. Abdissa Assefan analoginauhat vangitsevat Jaska Lukkarinen Trion vahvaan musiikilliseen vuoropuheluun perustuvan ilmaisun hienosti ja tuloksena on tarkkanäköinen katsaus suomijazzin merkittävimpiin kuuluvan säveltäjän musiikkiin. Jaska Lukkarinen Trio esiintyy osana Flame Jazz -klubisarjaa Turun Bar Ö:ssä 31.3. Levykauppa Digeliuksessa järjestetään keskiviikkona 22.3. klo 18 yleisölle avoin levykuuntelutilaisuus, jossa Lukkarinen ja levyn tuottajana toiminut Matti Nives keskustelevat uudesta julkaisusta ja soittavat levyä ennakkoon.

Jaska Lukkarinen Trio kuuluu nykyisen suomijazzin kärkinimiin. Jo usean vuoden ajan aktiivisesti keikkaillut ja kaksi levyä julkaissut kombo on kehittänyt ilmaisuaan koko ajan entistäkin intuitiivisempaan suuntaan, ja pitkän työn tulos on kuultavissa uudella julkaisulla. Lukkarinen, joka soittaa myös säveltäjä Pöyhösen yhtyeissä, Kannaste ja Lötjönen muodostavat kappalemateriaaliin henkilökohtaisen ja läheisen suhteen, jonka avulla kukin sävellys on mahdollista purkaa osiin ja koota uudelleen.

”Pitkäikäisessä yhtyeessä on nautinnollista soittaa ja keksiä musiikkia hetkessä”, Jaska Lukkarinen toteaa. ”Luonteva yhteys soittajien kesken antaa bändille mahdollisuuden löytää uusia reittejä riskejä ottaen ja myös hankalampia hetkiä läpi käyden. Aina voi olla varma, että musiikillista vastuuta jakamaan löytyy läheltä apuja silloin kun tarve on suurin. Tällä levytyksellä yritimme antaa musiikin tulla mahdollisimman luontevasti, ja olen ilahtunut siitä, että tämä tunnelma välittyy myös levyllä.”

Origami-albumi koostuu neljästä monitahoisesta teoksesta. Levyn avaava Flow On on alunperin Dalindèon ohjelmistosta ja kääntyy trion käsittelyssä rivakasti svengaavaksi kappaleeksi, joka kasvaa upeasti edetessään. Kantaesityksenä kuultava Origami viehättää vahvalla riffipitoisuudellaan ja huokuu varhaisen oton tuoreutta. Vinyylin B-puolen avaava, Ricky-Tick Big Bandin ohjelmistosta napattu Komeda on kokonaisuuden kannalta keskeinen teos, jonka majesteettinen rauha ja hillitty intensiteetti esittelevät trion venymiskykyä parhaimmillaan. Päätöskappale Pengerkadulla Dalindèon menestyslevyltä Kallio on veikeästi keinahteleva, itsevarma kuvaus viehättävän kalliolaiskadun arvoituksellisesta tunnelmasta. Kussakin versioinnissa Jaska Lukkarinen Trion näkökulma avaa uusia puolia Valtteri Laurell Pöyhösen sävellyksiin, jotka ovat täynnä vahvoja tunnelmia ja teemoja. Albumin vinyyliversiossa mukana on artikkeli, jossa Lukkarinen ja Pöyhönen pohdiskelevat levyn tekoprosessia ja jazzmusiikin virtauksia yleisemminkin.

Nuori levy-yhtiö We Jazz Records aloittaa Jaska Lukkarinen Trion Origami-albumin myötä aktiivisen julkaisukevään, johon kuuluu yhteensä kolme uutta albumia. Huhtikuussa vuorossa on Jukka Perkon uuden Tritone-yhtyeen Dizzy Gillespien musiikkia käsittelevä teemateos Dizzy, ja toukokuussa kotimaisen vapaan nykyjazzin tärkeisiin nimiin lukeutuvan Black Motorin uutuuslevy Branches. We Jazz -levymerkin jakelusta vastaa Skandinaviassa Playground Music, Saksassa Herbie Martin Music ja muualla maailmassa brittiläinen Kudos Distribution.

Kuuntelulinkki kappaleeseen Flow On

Jaska Lukkarinen Trio: Origami
We Jazz Records (WJLP02, LP/digi, julkaisupvm Suomessa 24.3.2017)
Jakelijat: Playground Music (Skandinavia) / Herbie Martin Music (Saksa) / Kudos Distribution (muu maailma)

A1. Flow On (10:03) / A2. Origami (5:14) / B1. Komeda (7:36) / B2. Pengerkadulla (7:27)
+ digitaalisen version bonusraita Beauty Passing By (9:09)

Jussi Kannaste, tenorisaksofoni / Antti Lötjönen, basso / Jaska Lukkarinen, rummut
Sävellykset: Valtteri Laurell Pöyhönen
Sovitukset: Jaska Lukkarinen Trio
Tuottajat: Jaska Lukkarinen & Matti Nives
Äänitetty We Jazz 2015 -festivaalilla, Dubrovnik Lounge & Lobby, Helsinki 11.12.2015
Äänittäjä: Abdissa Assefa
Masterointi: Jaakko Viitalähde, Virtalähde Mastering
Vinyylimasterointi: Sami Kantelinen, Timmion Cutting Lab
Design ja kansitekstit: Matti Nives

WJLP02-kuuntelutuokio
ke 22.3. klo 18 Digelius Music (Laivurinrinne 2, Helsinki)
Jaska Lukkarinen ja Matti Nives keskustelevat uudesta levystä ja kuuntelevat albumia
Vapaa pääsy

Jaska Lukkarinen Trio live
31.3. klo 19 Flame Jazz / Bar Ö, Turku

We Jazz Records / tulevat julkaisut, kevät 2017

24.3. WJLP02 Jaska Lukkarinen Trio: Origami LP
21.4. WJLP03/WJCD01 Jukka Perko Tritone: Dizzy LP/CD
26.5. WJLP04/WJCS02 Black Motor: Branches LP/MC

Kaikki julkaisut tulevat saataville myös digitaalisesti yleisimpiin lataus- ja streamauspalveluihin.