VIRTA päättää av-kiertueensa Tavastialle

virtaava

Post-rockin, jazzin ja elektronisen musiikin elementtejä tuotannossaan yhdistelevä VIRTA esiintyy torstaina 23.2. legendaarisella helsinkiläisellä rock-klubi Tavastialla audiovisuaalisen Suomen-kiertueensa päätöskonsertissa. Joulukuussa 2016 ylistetyn, toisen albuminsa julkaisseen trion levynjulkaisukiertueen keikat yhdistävät uudella tavalla livesoittoa projisointeihin ja valosuunnitteluun.

Viime joulukuussa odotetun Hurmos-albuminsa julkaisseen VIRTA-yhtyeen seitsemän keikkaa kattanut levynjulkaisukiertue 27.1.–11.2. saa komean päätöksen legendaarisella rock-klubi Tavastialla Helsingissä 23.2., kun VIRTA esittää audiovisuaalisen livekonseptinsa viimeisen kerran. Trumpetisti Antti Hevosmaan, kitaristi Heikki Selamon sekä rumpali Erik Fräkin muodostama VIRTA yhdistelee tuotannossaan elektronisen musiikin äänimaailmoja post-rockin ja jazzin sävelkieleen ja siten väistelee perinteisiä genreluokituksia. Alkuvuoden levynjulkaisukiertueellaan VIRTA on rakentanut jokaisesta keikasta uudenlaisen elämyksellisen kokemuksen yhdistämällä soittoonsa elektroniikkaa, äänimaisemointia, liveprojisointia sekä valosuunnittelua, ja kiertueen kaikki keikkapaikat onkin Tavastia mukaanlukien valittu audiovisuaalinen esityskonsepti edellä. Maineikas kotimainen levy-yhtiö Svart Records julkaisi yhtyeen toisen albumin Hurmos joulukuun alussa, ja kiertueella yhtye on vienyt levyn musiikin visuaalisten elementtien kanssa seuraavalle tasolle.

VIRTA on vuonna 2011 Kuopiossa perustettu, nykyään Helsingissä vaikuttava trio, jonka musiikissa kuuluvat vaikutteet niin pohjoismaisesta jazzperinteestä, post-rockista kuin elektronisesta nykymusiikista. Efektien ja elektroniikan yhdistäminen trumpetisti Hevosmaan, sähkökitaristi Selamon ja rumpali Fräkin saundiin piirtävät dynamiikaltaan monitasoisiin kappaleisiin elokuvallisia sävyjä. Yhtye julkaisi kiitellyn debyyttialbuminsa Tales from the Deep Waters (Tourist Information) vuonna 2012, ja Svart Recordsin joulukuussa julkaisema Hurmos on sekin ehtinyt jo keräämään ylistäviä arvioita mediassa. Vinyylinä, CD:nä ja digitaalisesti julkaistu Hurmos ylsi loppuvuoden julkaisuajankohdasta huolimatta Levykauppa Äx:n vuoden 2016 myydyimpien levyjen listalle. VIRTA on herättänyt paljon kiinnostusta myös kansainvälisesti ja esiintynyt muun muassa 12-points festivaalilla Dublinissa sekä Match&Fuse-festivaalilla Oslossa. Yhtye esiintyy huhtikuussa arvostetussa Jazzahead! -konferenssi- ja showcase-tapahtumassa Bremenissä, jossa kuluvana vuonna esillä ovatkin juuri suomalaiset jazzyhtyeet.

Hurmos-levynjulkaisukiertueen keikkapaikat on tarkasti valikoitu ensisijaisesti audiovisuaalinen keikkakokemus edellä. Kiertue käynnistyi poikkitaiteellisiin esityksiin erikoistuneesta WHS Teatteri Unionista Helsingistä perjantaina 27.1. ja päättyy nyt takaisin Helsinkiin rock-klubi Tavastialle torstaina 23.2. Kiertueelle kolmihenkinen VIRTA on laajentunut kuusihenkiseksi taidekollektiiviksi, kun kokoonpanoon liittyivät visuaalitaiteilija Emma Luukkala, valosuunnittelija Jere Suontausta sekä ääniteknikko Mika Savolainen. ”Levynjulkaisukiertueemme on onnistunut hyvin. Yleisömäärä on ylittänyt odotuksemme ja palaute on ollut hyvin positiivista. Tuntuu, että olemme onnistuneet positiivisesti yllättämään konseptillamme ja musiikillamme monet kuulijat”, kertoo yhtyeen trumpetisti Antti Hevosmaa onnistuneesta kiertueesta. ”Menneen seitsemän konsertin aikana työryhmämme on hitsautunut hienosti yhteen, ja olemme kaikki innoissamme, että pääsemme toteuttamaan tämän konsertin vielä kerran Tavastian mittakaavassa. Tuntuu tarpeelliselta saada konkreettinen päätepiste tälle levynjulkaisukiertuettamme varten kehittämälle livekonseptille, enkä keksi Tavastiaa parempaa paikkaa juhlistaa onnistunutta levynjulkaisua.”

HURMOS-levynjulkaisukiertueen päätöskonsertti
To 23.2. klo 20
Tavastia (Urho Kekkosen katu 4-6, Helsinki)
Liput ennakkoon alk. 15 €, ovelta 18,5 €