EBB plays Husband, levyä pukkaa

lauma

Erityisesti uuden kotimaisen musiikin esittäjänä tunnettu Espoo Big Band (EBB) on yksi Suomen suurten jazzorkesterien valioista. Viime keväänä 35 vuotta täyttänyt EBB on esiintynyt useilla suurilla jazzfestivaaleilla ympäri maailmaa. EBB julkaisee huhtikuussa tiukkaakin tiukemman uuden albumin, joka sisältää Varre Vartiaisen ja Jarmo Saaren musiikkia sovitettuna big bandille ja Husband -yhtyeelle. Jarmon ohella sovituksista vastaavat Lenni-Kalle Taipale ja EBB:n kapellimestarina toimiva Marzi Nyman.

“Lauma” -albumin julkaisee maailman tunnetuin jazzlevy-yhtiö Blue Note Records. Digitaalinen versio albumista on saatavilla 23.3. alkaen maailmanlaajuisesti mm. iTunesista ja Spotifysta. Albumin CD-painos julkaistaan 21.4. Samana iltana EBB ja Husband esiintyvät levynjulkaisukonsertissa April
Jazz -festivaaleilla Espoossa.

”Minulle muusikkous on aina tarkoittanut kuulumista ryhmään – toisin sanoen laumaan. Juuri siitä tässä levyssä on kyse. Pohjalla on neljän raavaan miehen tiivis nelikko, joka soittaa kovaa kitaravetoista fuusiota. Tai kuten bändin keulahahmo ja säveltäjä Varre Vartiainen asian ilmaisee: “Jazzia juopoille”. Sitten mukaan survotaan maineikas Espoo Big Band – monipuolinen ryhmä Suomen parhaita jazzmuusikoita ja kaikki rakkaita ystäviä.

Levylle on studion live -olosuhteissa tallentunut keskinäinen rakkaus ja nauru, jaettu suru kun lauman jäsen on menetetty sekä ällistys toistemme musiikillisen luovuuden äärellä. Tuloksena on eloisasti kupliva ja detaljien täyttämä albumi, jolla tämä lauma osoittaa, että joukossa on voimaa.”

– Marzi Nyman, kapellimestari

www.ebb.fi