26. Vapaat äänet -kiertue alkaa Kanneltalosta

Aleatoric. Kuva: Aki Rissanen & Maarit Kytöharju.

Pianisti Aki Rissasen ja belgialaissaksofonisti Robin Verheyenin sekä palkitun rumpali Markku Ounaskarin muodostama trio luottaa hetken taikaan. Saksofonistikaksikko Damien Sabatierin ja Gérald Chevillonin luotsaama Impérial Quartet kuuluu Ranskan vilkkaan jazz-skenen piristävimpiin tulokkaisiin.

Järjestyksessään 26. ranskalais-suomalainen Vapaat äänet -kiertue pyörähtää käyntiin torstaina 12. maaliskuuta, kun suomalais-belgialainen Aleatoric-trio ja ranskalainen Impérial Quartet tähdittävät kovatasoista jazz-iltaa. Yhtyeet tekevät maaliskuisen kiertuerupeamansa puitteissa kaikkiaan viisi yhteisesiintymistä ympäri Suomea ja esiintyvät lisäksi omillaan – Aleatoric kolmen ja Impérial Quartet viiden keikan verran. Helsingin ohella keikkapaikkakuntia ovat Kerava, Loimaa, Turku, Salo, Loviisa, Joensuu, Ylivieska, Raahe, Kuopio ja Jämsä. Kiertue toteutetaan Vapaiden äänien ja Suomen Jazzliiton yhteistuotantona.

Kotimaisen jazzin kärkikastiin kuuluvan pianisti Aki Rissasen ja belgialaissaksofonisti Robin Verheynin duotyöskentelyn pohjalta syntynyt Aleatoric-trio satsaa ilmaisussaan improvisaatioon ja hetken taikaan. Yhtyeen kolmas jäsen on rumpali Markku Ounaskari, joka on tuorein Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinnon voittaja vuoden 2014 suomalaisena jazzmuusikkona. Vuonna 2013 julkaistu trion nimeä kantava Aleatoric-albumi on äänitetty yhden päivän aikana improvisoiden, ensimmäisiin ottoihin luottaen. Tähän levyn nimi viittaakin: musiikkiin, joka syntyy hallitun sattumanvaraisuuden kautta. Vahva kolmikko on omimmillaan keikkalavalla luodessaan uutta yhdessä vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa.

Ranskalainen Impérial Quartet perustuu yhtä lailla pakottoman yhteistyön myötä hioutuneeseen ajatukseen jazz-yhtyeestä saumattomasti läpi luomisprosessin kommunikoivana yksikkönä. Bändin perustaneet saksofonistit Damien Sabatier ja Gérald Chevillon ovat soittaneet yhdessä teini-iästä asti ja hioneet soittoaan aluksi katumuusikkoina. Pitkän yhteistyön tulos on kuultavissa Impérial Quartetissa, jossa Sabatier ja Chevillon tutkivat ennakkoluulottomasti äänen laajaa väriskaalaa seuranaan saumattomasti groovaava komppi. Kvartetin täydentävät basisti Joachim Florent ja rumpali Antonin Leymarie, jotka ovat tuttuja useista maailmalla mainetta niittäneestä ranskalaisesta nykyjazzkokoonpanosta.

Palkitun tuottaja Charles Gilin luotsaama Vapaat äänet on vuodesta 1996 kehittänyt jazzin ja improvisoidun musiikin yhteistyötä Ranskan, Suomen, Skandinavian ja Baltian maiden välillä. Vapaat äänet keskittyy pääsääntösesti kiertueiden järjestämiseen Suomessa ja Ranskassa. Laajasti yhteistyötä eri toimijoiden kanssa tekevä agentuuri kuuluu Suomen Jazzliittoon sekä ranskalaisten jazzfestivaalien AJC-verkostoon.

Aleatoric & Impérial Quartet
to 12.3. klo 19, Kanneltalo (Klaneettitie 5, Helsinki)
Liput alkaen 13 / 9 €, ennakot Lippupalvelu ja Kanneltalon lipunmyynti.

Vapaat äänet -kiertueen aikataulu kokonaisuudessaan:

Aleatoric
ma 9.3. Kerava, Vapaaehtoisen Hyvinvointityön keskus klo 19 / järj. Kerava Jazz
ti 10.3. Loimaa, Taidetalo klo 19

Aleatoric & Impérial Quartet
to 12.3. Helsinki, Kanneltalo klo 19
pe 13.3. Turku, Turun seudun musiikkiopisto klo 19
la 14.3. Salo, taidemuseo Veturitalli klo 19
su 15.3. Loviisa, Keskus Centralen klo 18
ti 17.3. Joensuu, konservatorio klo 19 / järj. Jazzkerho -76 ry

Impérial Quartet
ke 18.3. Ylivieska, Akustiikka klo 19