Malmitalon muhkea jazzkevät

Raoul Björkenheim Triad esiintyy Malmitalon Jazz'n Jam -sarjassa.
Raoul Björkenheim Triad esiintyy Malmitalon Jazz’n Jam -sarjassa.

Malmitalo on tulvillaan jazz- ja swingkonsertteja kevätkaudella 2015.

Vanha tuttu The Great Helsinki Swing Big Band vetää kerran kuukaudessa salin täyteen svengillään. Malmitalon oma sarja Jazz’n Jam esittelee laadukasta Suomi-jazzia joka kuukauden viimeisenä sunnuntaina paitsi toukokuussa, jolloin Manuel Dunkel Quartet keikkailee poikkeuksellisesti toiseksi viimeisenä sunnuntaina eli 24.5. UMO juhlii 40-vuotista taivaltaan tuoden Malmitaloonkin juhlahumua kolmen konsertin voimalla. Lisäksi on koko joukko mielenkiintoisia muita jazzkonsertteja kuten Sarastus 20.1. ja Sun Trio 7.4. Suomen saksofoniseura marssittaa 3.3. pyöreiden vuosiensa kunniaksi Suomen koko saksofonikerman estradille – yhtaikaa. New Yorkin jazzterveiset tällä kaudella tuo 20.3. Will Vinson – Mike Moreno Quartet.

Valitse joukosta omasi!

Kevään jazzkonsertteja:

ke 14.1. klo 19
The Great Helsinki Swing Big Band: Over the Rainbow – Artie Shaw vol 3
Illan kapellimestarina ja solistina toimii Martti Peippo. Laulusolistina Annimaria Rinne.
Bändi esittää Artie Shaw’n läpimurto-orkesterin vuosien 1937–39 ohjelmistoa. Se oli tanssiyleisölle suunnattua jazzillisesti sävyttynyttä viihdemusiikkia.
Valtaosan sovituksista kirjoitti orkesterin vakituinen sovittaja Jerry Gray, joka muutamaa vuotta myöhemmin kirjoitti Glenn Millerille miltei kaikki suurimmat hitit. Swingkaudella ei orkestereissa ollut vakiokokoonpanoa kuten nykyisissä big bandeissä. Konsertti toteutetaan juuri sellaisella kokoonpanolla, joka Shaw’lla oli heinäkuusta -38 marraskuuhun -39.

ti 20.1. klo 19
Sarastus – improvisoituja äänimaisemia
Trio Sarastus puhuttelee niitä, jotka haluavat syvempää kokemusta, kohdata itsensä ja omat tunteensa. ”Yhtyeemme tarkoituksena on ollut mennä sanoituksen kautta ikään kuin kappaleen sisään ja sitä kautta, improvisaatiota hyväksi käyttäen, tulkita mahdollisimman avoimesti ja totuudenmukaisesti kutakin laulua tehden siitä oma versiomme”, kertoo Sarastuksen puhallinsoittaja Jorma Tapio, ”yleisöltä saamamme palaute on ollut hyvin positiivista. On kiitelty Kristiina Olannon persoonallisen koskettavaa laulua, yhtyeen korkeatasoista muusikkoutta, herkkää yhtyesoittoa sekä intensiivisiä, omaperäisiä tulkintoja kappaleista.” Ohjelmistoon kuuluvat mm. Duke Ellingtonin Something about believing, ikivanha ortodoksilaulu Gospodi Pomilui, 1300-luvun espanjalainen laulu Mariam Matrem, Edward Vesalan Tahdon laulaa, negrospirituaalit Oh, My Soul ja Deep River.

Kristiina Olanto – laulu, Jorma Tapio – saksofonit, huilut, bassoklarinetti ja Harri Taittonen – piano, urut
Kesto noin 1 h 30 min, ei väliaikaa
Liput 8 €

ke 21.1. klo 19
Jukka Perko & Jukka Linkola: ”The Snow Queen”
”Perkon kanssa on aina hyvä soittaa, saksofoni soi herkkäviritteisesti ja kuuntelevan avarasti. Mutta kun hulvattoman improvisointipuolen korkki aukeaa, kuulijan on vaikea pysyä nahoissaan”, toteaa Jukka Linkola.
Jukka Perko on esiintynyt aiemmin Linkolan Tentet-yhtyeessä. Suomi-jazzin taituri-Jukkien yhteistyö ulottuu 90-luvun alkupuolelle. Linkola on myös tehnyt sovituksia Perkon suositulle Kaananmaa-virsilevylle. Viimeinen yhteistyö oli laajamuotoinen orkesteri- ja kuoromessu Deus Protector Noster. Malmin talvi-illassa kuulemme taattua Linkolaa. Sielukas ja svengaava ilta saksofonin ja flyygelin ääressä ei jätä ketään kylmäksi.
Konsertti kuuluu sarjaan ”Säveltäjä Jukka Linkola 60v”. Malmin taiteilijaprofessori juhlii ystäviensä kanssa konserttien merkeissä. Luvassa on koskettavaa ja kaunista musiikkia, iskevää rytmi-ilottelua ja hersyvää huumoria. Linkolan tuotantoa esitetään konserttisarjassa neljältä eri vuosikymmeneltä.

su 25.1. klo 17
Jazz’n Jam: Raoul Björkenheim Triad
Kitaristin yhtye on varsinainen energiasampo suomalaisen jazzin ja improvisoidun musiikin kentällä. Muusikoiden sävellykset sekä mm. Coltranen, Monkin ja Hendrixin lainakappaleet saavat troikan käsissä hetkeen sidottuja tulkintoja.
Björkenheim ja Heikinheimo aloittivat yhteistyönsä jo vuonna 2009 ensin yhtyeessä Ugrian Unity, sen jälkeen vuoden päästä duona Heim-(o), jolloin yhteissoitto hioutui lähes telepaattiselle tasolle. Rauhalan liittyessä joukkoon kesällä 2013 syntyi kolmiyhteys Triad, jolla muusikot luovat äänenjuhlaa, jossa on vaikutteita niin intialaisesta ja afrikkalaisesta musiikkiperinteestä kuin jazzista ja rockista.

Raoul Björkenheim – kitara, Ville Rauhala – kontrabasso ja Ilmari Heikinheimo – rummut

pe 30.1. klo 19
UMO juhlii: Music of Iro Haarla & Edward Vesala
UMOn 40. juhlavuosi käynnistyy komeasti Edward Vesalan ja Iro Haarlan musiikilla. Luvassa on modernia jazzia ja melodisia balladeja. Solistina toimii pianisti-harpisti Iro Haarla. Konsertin alkupuolen ohjelmiston Haarla on koonnut sävellyksistä, joita Vesala ja UMO esittivät ja levyttivät 1980- ja 90-luvuilla. Iro Haarla on myös säveltänyt kaksi teosta juhlakonserttia varten ja toinen niistä on tehty varta vasten UMOn baritonisaksofonisti Pertti ”Pepa” Päiviselle. Hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä sekä Vesalan että Haarlan kanssa mm. legendaarisessa Sound & Fury -yhtyeessä. Kapellimestarina toimii Mikko Hassinen. Edward Vesalan syntymästä tulee UMOn juhlavuonna kuluneeksi 70 vuotta.

Enemmän irti esityksestä: ennen konserttia klo 18.15 kahvilassa Iro Haarla kertoo esityksen taustoista.
Liput 13,50 / 17,50 €

ke 11.2. klo 19
The Great Helsinki Swing Big Band: Juhlakonsertti – Frank Sinatra 100v
Swing big band haluaa onnitella 100-vuotiasta Frank Sinatraa (1915–1998) ja esittää hänen legendaarista ohjelmistoaan karismaattisten laulajien voimin, Las Vegasin Rat Packin henkeen. The Rat Pack oli lempinimi ryhmälle suosittuja viihdetaiteilijoita, jotka olivat aktiivisimmillaan 1950- ja 1960-luvulla. Ryhmän kuuluisimmat jäsenet ovat Frank Sinatra, Dean Martin ja Sammy Davis Junior. He tekivät yhdessä mm. elokuvia, musiikkialbumeja ja lavaesityksiä tällä maskuliinisella ”äijäporukalla”. Nyt porukan muodostavat Julio Romero (USA), Juki Välipakka ja Vallu Lukka. Kolmikosta Malmitalon yleisölle uusi tuttavuus on laulaja Vallu Lukka, joka herätti viime syksynä huomiota hienolla roolisuorituksellaan Mamma Mia! -musikaalin pääroolissa Svenska Teaternissa. Konsertin kapellimestarina toimii Antti Rissanen.

su 22.2. klo 17
Jazz’n Jam: Eliina Mäkiranta Quartet

EMQ soittaa Eliina Mäkirannan säveltämää musiikkia, jota ovat inspiroineet pohjoinen luonto ja viileät kuulaat yöt. Vaikutteensa on antanut myös eurooppalainen sekä skandinaavinen jazzmusiikki, unohtamatta afroamerikkalaista jazzperimää.

Jussi Kannaste – saksofoni, Tuure Koski – basso, Ville Pynssi – rummut ja Eliina Mäkiranta – piano ja sävellykset.

ke 25.2. klo 15
UMO juhlii: Jukka Perko & UMO – Dizzy Atmosphere

Historian lehdet havisevat, kun UMOn solistiksi saapuu Dizzy Gillespien yhtyeessä 1980-luvun lopulla soittanut saksofonisti Jukka Perko.

Legendaarinen amerikkalaistrumpetisti Dizzy Gillespie vieraili 80-luvulla kahdesti UMOn solistina. Vierailulla oli UMOlle ja koko Suomen jazzkentälle valtava merkitys. Perkon suunnittelemassa juhlakonsertissa soitetaan UMOn nuotistosta löytyneitä kappaleita, jotka Gillespie vierailullaan jätti UMOlle, mm. miehen tunnetuimpiin kuuluvat A Night in Tunisia ja Manteca. Lisäksi Perko on valinnut Gillespien tuotannosta mukaan muutamia harvemmin kuultuja kappaleita 1940-luvulta. Musiikin lomassa Perko muistelee nuoruusvuosiaan Gillespien riveissä.

Enemmän irti esityksestä: ennen konserttia klo 14.15 kahvilassa Jukka Perko kertoo esityksen taustoista.

Liput 12/6 €

ti 3.3. klo 19
Suomen saksofoniseura 20 vuotta

Tällaista ei joka päivä pääse kokemaan! Juhlakonserttiin on koottu huikea big band, jonka kaikki puhallinsektiot koostuvat saksofoneista. Tähtiä vilisevältä esiintyjälistalta löytyvät mm. William Suvanne, Linda Fredriksson, Jukka Perko, Jari Perkiömäki, Manuel Dunkel, Jussi Kannaste, Jouni Järvelä. Luvassa on ainutlaatuista saksofonismin juhlaa!

Liput 10/8 €
Yhteistyössä Suomen Saksofoniseura ry ja Helsingin kulttuurikeskus

ke 18.3. klo 19
The Great Helsinki Swing Big Band: Laila Kinnusen svengit

Suomalaisen iskelmätähden Laila Kinnusen tytär Milana Misic tulkitsee swing big bandin solistina äitinsä aikoinaan esittämiä kappaleita.

Laila Kinnunen voitti Iskelmälaulun SM-kilpailut Helsingissä vuonna 1955 ja pääsi solistiksi Lasse Pihlajamaan orkesteriin vuonna 1956. Myöhemmin Kinnunen lauloi myös muun muassa Olli Hämeen ja Erkki Melakosken orkestereissa. Ensimmäinen levytys Lazzarella vuodelta 1957 oli heti menestys. Muita 1950-luvun menestyslevytyksiä olivat muun muassa Illalla, illalla ja Kellä kulta, sillä onni. 1961 Kinnunen oli Suomen ensimmäinen edustaja Eurovision laulukilpailuissa. Cannesissa pidetyssä kilpailussa Valoa ikkunassa saavutti jaetun kymmenennen sijan. 1960-luvulla Laila Kinnunen kypsyi moniin erityylisiin ja vaativiin tulkintoihin. Levytyksiin kuuluivat muun muassa Tiet, Epävireiset sydämet (Desafinado), Kun ja En vastaa jos soitat. Swing big bandin solistina tätä ohjelmistoa esittää Lailan tytär, Milana Misic. Kapellimestarina toimii Antti Rissanen.

pe 20.3. klo 19
Will Vinson–Mike Moreno Quartet

Juhlittu saksofonisti/pianisti/säveltäjä Will Vinson, joka on esiintynyt sellaisten jazzsuuruuksien kuin Gonzalo Rubalcaban ja Kurt Rosenwinkelin kanssa sekä tehnyt yhteistyötä mm. popartistien Rufus Wainwrightin ja Sean Lennonin kanssa, saapuu toistamiseen Suomeen. Tällä kertaa hänen mukanaan on uusi ”all-star New York” -kvintetti/kvartetti – Will soittaa yhtyeessä sekä pianoa että saksofonia. Kitarassa on lyyrinen nero Mike Moreno. Bändin johtajana hyvin tunnettu Morano on myös nähty vierailijana Joshua Redmanin, Nicolas Paytonin ja monien muiden ryhmissä. Rummuissa on Detroit-syntyinen Clarence Penn, jonka biografiaa lukee kuin jazzin kuka on kukin -julkaisua – mukana on sellaisia nimiä kuin Betty Carter, Wynton Marsalis, Stanley Clarke, Steps Ahead ja Michael Brecker. Basisti Rick Rosato on vasta 26-vuotias, mutta silti hän on saanut pitelemättömällä groovellaan aikaan suosiomyrskyn New Yorkin jazz-skenellä.

su 29.3. klo 17
Jazz’n Jam: PLOP

PLOPin musiikissa vastustamattomana vyöryvä improvisaatio ja tiukka avantgarde kohtaavat perinteisen jazzin svengaavan ja koskettavan ytimen.

PLOP on kolmen nuoremman polven jazzveteraanin, saksofonisti Mikko Innasen, basisti Ville Herralan ja rumpali Joonas Riipan vuonna 2007 perustama triumviraatti. Kaikki kolmikon jäsenet säveltävät yhtyeelle ohjelmistoa, mutta esiintymisten spontaanin luonteen takia PLOPin konsertit saattavat olla keskenään hyvinkin erilaisia: kaikkien tai kenenkään kappaleita ei välttämättä esitetä.

Fiasko Records on julkaissut PLOPin tähänastiset levyt ”an sich” (2009) ja ”per se” (2013). Yhtyeen kolmas levy on jo äänitetty ja se julkaistaan keväällä 2015. Malmitalon konsertti on osa PLOPin kevään Suomen ja Viron kiertuetta.

Mikko Innanen – saksofoni, Ville Herrala – basso ja Joonas Riippa – rummut

ke 1.4. klo 19
Mosabacka Big Band feat. Pentti Lahti: The Music of Earl Bostic

Yhtye esittää konsertissaan suositun saksofonisti Earl Bosticin (1912–1965) tuotantoa. Bostic kehitti omaleimaisen rhytm & blues -soittotyylin toisen maailmansodan jälkeen. Hänen tunnetuimpiin kappaleisiinsa kuuluu mm. Flamingo (1951). Mosabacka Big Bandin konsertti-illan solistina toimii suomalainen saksofonilegenda, multi-instrumentalisti ja jazzorkesteri UMOn perustajajäsen Pentti Lahti.

Yhteistyössä yhtye ja Helsingin kulttuurikeskus

ti 7.4.klo 19
Sun Trio: Levynjulkaisukonsertti

Loistavalla keskinäisellä kemialla ja vahvalla musiikillisella kommunikaatiokyvyllä varustettu Sun Trio on malliesimerkki nuoren eurooppalaisen jazzsukupolven yhtyeestä, jonka vaihdelaatikosta löytyvät asetukset melankolisen meditatiivisiin ja räiskyvän revitteleviin hetkiin.

Trumpetisti J.K. Louhivuoren (J.K.L.), rumpali Olavi Louhivuoren ja basisti Antti Lötjösen muodostama Sun Trio julkaisee kolmannen levynsä In The Dreamworld legendaarisen italialais-amerikkalaisen Cam Jazzin kautta. Kansainvälistä mainetta niittänyt yhtye jatkaa niittämistään uuden levynsä julkistuskiertueella. Kaikki trion jäsenet säveltävät yhtyeelle. Tule todistamaan intensiivinen ”hetken laulu” trumpetin, efektien, basson sekä rumpujen välityksellä!

Liput 10 €

ke 15.4. klo 19
The Great Helsinki Swing Big Band: Swingin’ Women! Clooney & O’Connell

Yhtyeen kuukauden konsertin valokeilassa ovat Rosemary Clooneyn ja Helen O’Connellin aikanaan tunnetuksi tekemät laulut. Laulusolistina on Minna Lasanen, jolle swingtyyli on luonteva ilmaisutapa. Hänen isänsä Pentti Lasanen vierailee kapellimestarina.

ke 22.4. klo 15
UMO juhlii: Music of Jukkis Uotila

40-vuotiaan UMOn riveissä on soittanut monia maamme arvostetuimpia muusikoita ja yksi heistä on rumpali, pianisti ja jazzpedagogi Jukkis Uotila. Kolmas UMO juhlii -konsertti keskittyy Uotilan omiin tuoreisiin big band -sävellyksiin ja -sovituksiin. Konsertissa kuullaan materiaalia pääosin The Music Of Jukkis Uotila -albumilta, jonka hän levytti Stockholm Jazz Orchestran kanssa 2013. Luvassa on jazzin perinteisiin pohjautuvaa musiikkia, mutta myös vahvasti Jukkiksen omaa soundia: kantaaottavia melodioita monimuotoisin harmonioin, joita säestävät tuhdisti groovaavat rytmit.

Enemmän irti esityksestä: ennen konserttia klo 14.15 kahvilassa Jukkis Uotila kertoo esityksen taustoista.

Liput 12/6 €

su 26.4. klo 17
Jazz’n Jam: Sid Hille Contemporary Collective

Jazzin ja modernin konserttimusiikin välillä ei ole raja-aitaa, vain rako, tila, joka mahdollistaa mielikuvituksen ja spontaanin luomisen.

Tämä sama koskee niin säveltäjää kuin esittävää muusikkoakin. Kun muusikko improvisoi, yksin tai yhtyeen osana, tai toteuttaa säveltäjän kirjoittamaa rakennetta, hän tekee päätöksiä sekunnin murto-osassa. Päätöksiä sävelistä ja ajasta, solistisen roolin ottamisesta, tai yhtyeen kokonaisuuteen sulautumisesta, intensiteetistä, siitä yhdestä nuotista siinä tietyssä hetkessä, sekä koko teoksen suurmuodosta – samalla, kun reagoi musiikkikollektiivin soittoon.

Keskittyneisyyden ollessa äärimmillään on vain NYT-hetki ja musiikki. Siinä tilassa toimii Sid Hille Contemporary Collective.

Yhtye julkaisi lokakuussa 2014 esikoislevynsä ’Outer Space’ (SatnaMusic CD141)

Sid Hille – piano & elektroniikka, Teemu Viinikainen – kitara & elektroniikka, Heikki Nikula – bassoklarinetti ja Markus Hohti – sello & elektroniikka

ke 13.5. klo 19
The Great Helsinki Swing Big Band: Big Band Jukebox

Swing big bandin kevään viimeiseen konserttiin saa kevään 2015 mittaan toivoa kappaleita bändin webbisivulla: www.helsinkibigband.com. 15 eniten ääniä saanutta kappaletta esitetään Jukebox-konsertissa järjestyksessä siten, että toivotuin kappale on vuorossa viimeisenä. Kappalelista sisältää big band -musiikin klassikkoja, sekä instrumentaalinumeroita että laulukappaleita. Solistit valikoituvat esitettävän materiaalin mukaan. Konsertin johtaa Antti Rissanen.

to 21.5. klo 19
Janne Maarala: Luova vapaus – improvisaatio- ja levynjulkaisukonsertti

Pianotaiteilijan täysin improvisoidussa soolokonsertissa musiikki syntyy yleisön edessä konserttitilanteessa. ”Luova vapaus” kuvaa tilaa, jossa Janne Maarala kokee silloin olevansa. Hän on läsnä hetkessä antaen musiikin virrata ja viedä mennessään. Hän kokee kanavoivansa tunteiden koko kirjon tilanteessa syntyviin säveliin, sointuihin ja rytmeihin. Rakkaus soittamiseen ja musiikkiin on vahvasti mukana. Kokemus voi viedä sekä esiintyjän että kuulijan hyvin syvälle itseensä. Janne Maarala julkaisee konsertin yhteydessä vapaista improvisaatioistaan koostuvan levyn.

Liput 8 €
Yhteistyössä Janne Maarala Music House Ky

su 24.5. klo 17
Jazz’n Jam: Manuel Dunkel Quartet

Kvartetti esittää melodista ja intensiivistä jazzmusiikkia modernilla otteella. Yhtyeen vahvuus on svengaavassa ja luovassa yhteissoitossa. Ohjelmisto koostuu pääosin Dunkelin sävellyksistä, joissa yhdistyvät modernit sävyt ja melodinen selkeys. Yhtyeen kokeneet ja virtuoosiset muusikot hyödyntävät luontevasti jazzin perinnettä ja kukin persoonallisella äänellään. Dunkel on esiintynyt kvartettinsa kanssa useilla kiertueilla Suomessa sekä jazzfestivaaleilla kotimaan lisäksi Belgiassa, Kreikassa, Marokossa, Ranskassa, Ruotsissa, Serbiassa ja Virossa.

Manuel Dunkel – tenori- ja sopraanosaksofoni, Alexi Tuomarila – piano, Antti Lötjönen – basso ja Teppo Mäkynen – rummut

…..

Lipunmyynti p. 09 310 12000 ja Lippupalvelu