Olavi Trio kiertueella lokakuussa

olavi

Olavi Triossa yhdistyy kolmen eri sukupolven jazz- ja improvisaatiokyvyt. Yhtye saa nimensä siitä, että kaikkien kolmen muusikon toinen nimi on Olavi. Ranskalaisille korville kolmen tavun nimi kuulostaa samalta kuin ”Oh, la vie !” eli suomeksi ”Voi, elämä!”, ja siitä todella on kyse Olavien kanssa.

Kontrabasisti Teppo Olavi Hauta-ahopasunisti Jari Olavi Hongisto ja rumpali Niilo Olavi Louhivuori soittivat ensimmäisen keikkansa kesällä 2004 erään musiikkituottajan 40-vuotisyllätysjuhlassa. Siitä sai alkunsa tämä sukupolvien välisen kuilun ylittävä musisointi, joka on milloin hillitöntä, milloin hienovaraista, mutta aina lämmintä ja välitöntä. Yhtyeen hieno debyyttialbumi Olavi Trio & Friends ”Triologia” on ilmestynyt vuonna 2011 TUM Recordsilla.

Nyt Olavi Trio juhlii kymmenenvuotista taivaltaan ja lähtee kymmenen konsertin kiertueelle lokakuun alussa. Täyden kympin -juhlakonsertti pidetään Helsingin Kanneltalossa 1.10. Juhlimassa mukana on myös puhalintrio Journal Intime, joka tekee ”Lips on Fire” -projektillaan kunniaa Jimi Hendrixille.

Kaikenkaikkiaan Olavi Trio ja Journal Intime soittavat yhdessä  kahdeksan konserttia. Kiertueen tuottaja Charles Gil luonnehtii näin: ” Nämä torvipainotteiset ranskalais-suomalaiset illat lupaavat soundia ylistäviä irrotteluja, hypnoottista groovea, järjestynyttä anarkiaa ja leikkimielistä vakavuutta.”

Olavi Trio Vapaat äänet -kiertueella Suomessa 30.9.-11.10.2014:
ti 30.9. Mikkeli (konserttipaikka ei vielä varmistettu) /myös trio Journal Intime
järj. Mikkeli Jazz ry
ke 1.10. Helsinki, Kanneltalo /myös trio Journal Intime
to 2.10. Turku, Turun seudun musiikkiopisto /myös trio Journal Intime
pe 3.10. Pori, Porin taidemuseo / järj. Karkia Mistika
la 4.10. Joensuu, Teatteriravintolan terassi /myös trio Journal Intime
järj. Jazzkerho 76 ry
su 5.10. Loviisa, Keskus Centralen /myös trio Journal Intime
järj. Free Okapi ry
ke 8.10. Jyväskylä (konserttipaikka ei vielä varmistettu)
to 9.10. Ylivieska, Akustikka /myös trio Journal Intime
pe 10.10. Raahe, 3” Kuppila /myös trio Journal Intime
la 11.10. Viitasaari, Miekkaniemi /myös trio Journal Intime

Kiertueen yhteistuotanto: Vapaat äänet ja Suomen jazzliitto.
Kiertuetta tukee MES Musiikin edistämissäätiö.