Jukka Perko Jyväskylä Big Bandin vieraaksi

Kuva: Tanja Ahola.

Jyväskylä Big Band, solistinaan saksofonisti Jukka Perko, kajauttaa ilmoille Latin Jazz -konsertin ”In the Spirit of Paquito D’Rivera” sunnuntaina 5.2.2012 Jyväskylän ammattiopiston Siltasalissa klo 18.

Jukka Perko astuu kuubalaissyntyisen Paquito D’Riveran saappaisiin, jonka säveltämistä ja tulkitsemista kappaleista tämä ensimmäinen laatuaan oleva konsertti pääasiassa koostuu. Luvassa on Perkon ja JBB:n tulkitsemaa Latin Jazzia D’Riveran maailmasta, rytmien räiskettä ja sävelten D-vitamiinia pimeään talvi-iltaan. Konsertti jatkaa Jyväskylä Big Bandin klassikot -sarjaa. Kapellimestarina toimii Ilkka Mäkitalo.

Paquito D’Rivera (s. 1948) on klarinetti-, saksofoni- ja säveltäjävirtuoosi, jonka työt koostuvat niin jazzista, klassisesta kuin perinteisestä kuubalaisesta musiikista. Useilla Grammyilla ja muilla palkinnoilla noteerattu säveltäjä-muusikko D’Rivera on esiintynyt ja levyttänyt lukemattomien huippumuusikoiden kanssa ja on edelleen aktiivinen musiikkialalla.

Jukka Perko kansainvälisestikin tunnetuimpana suomalaisena saksofonistina harvoin esittelyjä kaipaa. Vuonna 1987 Dizzy Gillespie pestasi vasta 19-vuotiaan Perkon big bandiinsä ja loppu on elävää historiaa. Hän on johtanut omia yhtyeitään ja esiintynyt yli 40 maassa. Yhdistelemällä suomalaiskansallisia ominaispiirteitä jazzin perinteeseen hän on kasvanut yhdeksi sukupolvensa tärkeimmistä saksofonisteista.

Jyväskylä Big Band on monipuolinen, vireä ja ammattitaitoinen kokoonpano, jonka vierailijoina ja solisteina on vuosien mittaan nähty monia koti- ja ulkomaisia huippuartisteja. JBB on lukuisten omien konserttiensa lisäksi esiintynyt useilla suomalaisilla festivaaleilla, tapahtumissa ja yritystilaisuuksissa, sekä tehnyt konserttimatkoja ympäri maailman. Jyväskylä Big Band on toteuttanut myös ennakkoluulottomasti poikkitaiteellisia produktioita ja tehnyt vuosien ajan yhteistyötä useiden suomalaisten säveltäjien kanssa. JBB on erikoistunut esittämään uutta suomalaista big band -musiikkia.

www.jukkaperko.com
www.jyvaskylabigband.com

Jukka Perko & Jyväskylä Big Band ”In the Spirit of Paquito D’Rivera”
5.2.2012 klo 18:00