JBB tulkitsee Ellingtonia

Jyväskylä Big Band jatkaa ”Big band musiikin helmiä” -sarjaansa teemalla ”Kreivistä Herttuaan”. Konserttisarja käynnistyi Count Basien musiikilla ja nyt on vuorossa katsaus säveltäjä-pianisti Duke Ellingtonin tuotantoon. Monet pitävät Ellingtonia suurimpana amerikkalaisena säveltäjänä. Konsertissa kuullaan tuttuja klassikoita mm. Satin Doll, In a mellow tone, Take the ”a” train ja monia muita ikivihreitä säveliä.

JBB:n solistivieraina ovat maineikas virtuoosinen jazzpianisti Marian Petrescu sekä trumpetisti Markku Renko. Illan aloittaa AO Jazz Orchestra kapellimestari Markku Rengon johdolla. Kyseessä on orkesterin ensiesiintyminen. JBB:n ja AO Jazz Orchestran konsertti on torstaina 30.10.2008 klo 20:30 alkaen (AOJO) klo 21:30 (JBB) Popparissa Jyväskylässä. Liput ovat 5/8 euroa.

Duke Ellington (1899-1974) oli jazz- ja big band -musiikin suuri voimahahmo 1920-luvulta 1960-luvulle asti, ja hänen elämäntyönsä vaikuttaa edelleen. Säveltäjänä hän oli uudistaja ja kokeilija. Hänen tuotannossaan on sekä laajoja orkesteriteoksia että myös tunnettuja jazzstandardeja. Tämän pianistin ja bändinjohtajan orkesterissa soittivat tuon ajan huippumuusikot mm. saksofonistit Johnny Hodges, Ben Webster. Duke sävelsi aina yhtyeensä muusikkojen taitoja ajatellen ja monet muusikot pysyttelivät Ellingtonin mukana vuosikymmeniä. Tästä yhteistyöstä kehittyi tunnistettava ellingtonmainen soundi. Hän levytti orkestereineen säännöllisesti usealle levy-yhtiölle ja esiintyi myös elokuvissa. Ellington kiersi yhtyeensä kanssa Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Lisäksi hän teki 1960-luvulla kiertueen, joka ulottui lähes ympäri maailman.

Marian Petrescu (s.1970) aloitti pianonsoiton jo 4-vuotiaana. Hän on opiskellut klassisessa ja jazz konservatoriossa Ruotsissa sekä Sibelius-Akatemian jazzlinjalla. Hän on urallaan voittanut useita kilpailuja sekä soittanut monien merkittävien koti- ja ulkomaisten jazzmuusikoiden kanssa. Petrescun häikäisevä pianotekniikka, tiivis klassinen harjoittelu ja dynaaminen tulkinta on täynnä mielikuvituksekkaita vivahteita. Marianin soittotyyliään voisi verrata Oscar Petersoniin ja Art Tatumiin. Hän soittaa kaiken tyylistä jazzia ragtimesta freejazziin.

AO Jazz Orchestra on perustettu syksyllä 2008. AOJO toimii Jyväskylän Ammattiopiston suojissa, ja sen riveissä soittaa parikymmentä musiikin perusopetuksen opiskelijaa ja jyväskyläläistä musiikinharrastajaa. Orkesterin ohjelmistosta löytyy jazzia, soulia, poppia ja rockia. Orkesterin on perustanut sen kapellimestari Markku Renko. Orkesteri jatkaa Jyväskylä Junior Big Bandin perinteitä.

Kapellimestari, trumpetisti Markku Renko tunnetaan monista eri yhteyksistä. Hän on arvostettu muusikko, kapellimestari, säveltäjä sekä opettaja, ja hän johtaa myös omaa Rengon Keinu yhtyettään. Renko on urallaan toiminut muusikkona eri yhtyeissä, orkestereissa, teattereissa sekä tehnyt paljon TV- ja radio työtä ja lukuisia levytyksiä. Kokoonpanoista mainittakoon UMO, Espoo Big Band, Tapiola Sinfonietta, Maarit, Salsamania, Antti Sarpila Classic Jazz Orchestra, Mestarit Areenalla ja Mamba. Tätä nykyä Markku vaikuttaa Jyväskylässä, jossa hän toimii trumpetinsoiton lehtorina JAOssa sekä johtaa myös talon puhallinorkesterita ja AO Jazz Orchestraa. Renko toimii myös aktiivisesti muusikkona.

Jyväskylä Big Band on Jyväskylän seudulla asuvien muusikoiden ja musiikinopiskelijoiden ammattimaisesti toimiva kokoonpano. Ilkka Mäkitalo on johtanut orkesteria vuodesta 1995. Jyväskylä Big Band tähtää monipuolisuuteen ja se on erikoistunut uuden suomalaisen big band -musiikin esittämiseen, mutta esittää myös perinteistä swingiä sekä soul- ja funkohjelmistoa. Orkesteri on yksi suomen aktiivisimmista ja se on tehnyt yhteistyötä monien koti- ja ulkomaisten solistien ja säveltäjien kanssa. JBB on konsertoinut useilla kotimaisilla festivaaleilla mm. Jyväskylä Summer Jazz, Jyväskylän kesä, Tanssin Aika, Lahden Jazztori, Imatra big band festivaalit sekä tehnyt konserttimatkat Kuubaan, Prahaan ja Pietariin. Vuonna 2007 JBB:lle myönnettiin Keski-Suomen taidepalkinto.

”Kreivistä Herttuaan”
Jyväskylä Big Band Duke Ellingtonin musiikin äärellä