Suomen Big Band -yhdistys 30 vuotta

Suomen Big Band -yhdistys juhlii 30-vuotista taivaltaan big band -musiikin siivittämänä la 13.9.2008 klo 18 alkaen Malmitalolla. Juhlakonsertissa on mukana The Great Helsinki Swing Big Band, jonka konserttiosuus aloittaa juhlinnan trumpetisti Esko Heikkisen johdatellessa Harry James -säveliin. Väliajan jälkeen tilaisuus jatkuu kukituksilla ja juhlapuheilla sekä kantaesitysten kavalkadilla, jonka ilmoille puhaltaa Antti Rissasen johtama yhdistyksen oma Junior All Star Big Band. Orkesteri kantaesittää uudet tilaussävellykset Petri Juutilaiselta, Esa Onttoselta, Veli-Matti Halkosalmelta sekä kapellimestari Antti Rissaselta. Juhlassa palkitaan ansioituneita big band -musiikin vaikuttajia ja kehittäjiä arvostetulla Count Basie -mitalilla.

Suomen Big Band -Yhdistys 30-vuotta
The Great Helsinki Swing Big Band
Junior All Star Big Band
Count Basie -mitalien jako
La 13.9.2008 klo 18
Malmitalo, Ala-Malmin tori 1, Helsinki
Liput 12 €

Suomen Big Band -yhdistys

Vuonna 2008 SBBY ry. viettää 30-vuotis juhlavuottaan. Tämän verran on aikaa kulunut siitä kun big band -aktiivit: Raimo Vikström, Martti Lappalainen, Ilpo Saastamoinen, Esko Linnavalli, Rainer Koski ja Hannu Sopanen päättivät perustaa yhdistyksen tukemaan ja edistämään suomalaista big band -kulttuuria ja -musiikkia.

Suomen Big Band -Yhdistys ry. on perustettu vuonna 1978 ja se toimii tällä hetkellä yli neljänkymmenen suomalaisen big bandin kattojärjestönä. Yhdistys tarjoaa jäsenpalveluja sekä tukee jäsenorkestereiden koulutus- ja konserttitoimintaa sekä ylläpitää valtakunnallista Junior All Stars Big Bandia. Yhdistys järjestää myös vuorovuosina Suomen Big Band -mestaruuskilpailua sekä ”Esko Linnavalli” big band -sävellyskilpailua.

Junior All Star Big Band

Junior All Star Big Band on nuorista suomalaisista lahjakkaista jazzmuusikoista koostuva nuoriso-big band, joka toimii Suomen Big Band ­Yhdistyksen alaisuudessa. Orkesteri on toiminut jo vuodesta 2000 ja se kokoontuu harjoitus- ja konserttiperiodeihin kolmesti vuodessa. Orkesterin taiteellisena johtajana toimii Antti Rissanen ja sektio ja instrumentti- kouluttajina ovat jazzkentän parhaat voimat. Big bandin soittajat tulevat ympäri maata ja heidät on valittu mukaan suositusten sekä koesoiton kautta. Orkesterin ohjelmisto ulottuu big band -klassikoista uuteen suomalaiseen big band -musiikkiin. Orkesteri on esiintynyt useissa tapahtumissa ja festivaaleilla sekä saanut 3. palkinnon Suomen Big Band -mestaruuskilpailussa Imatralla vuosina 2004, 2006 ja 2008. Vuonna 2006 julkaistiin orkesterin ensimmäinen CD-levy, jolla kuullaan ”Junnujen” energistä ja nuorekasta soitantaa.

The Great Helsinki Swing Big Band

The Great Helsinki Swing Big Band perustettiin vuonna 2005. Tämä ammattimuusikoista koostuva orkesteri esittää monipuolisesti 1930­40-lukujen swing-aikakauden musiikkia. Teemoina big bandin konserteissa ovat olleet swing-musiikin suuret nimet kuten Glenn Miller, Frank Sinatra, Gene Krupa, Erik Linström, Duke Ellington, Wes Montgomery, Artie Shaw, Sammy Nestico, Anita O´Day, Tommy Dorsey, Woody Herman, Django Reinhardt, Charlie Cristian ja tällä kertaa vuorossa on swing- ja sweet-trumpetisti Harry James. Orkesterin vetäjä on sen perustaja trumpetisti Sami Pöyhönen. The Great Helsinki Swing Big Bandin Malmitalon konsertit ovat olleet yleisömenestyksiä. Big bandin ensimmäinen levytys ”In the Glenn Miller Mood” ilmestyi keväällä 2007.