Turku Jazz 2007

Nelipäiväinen Turku Jazz 2007 festivaali järjestetään torstaista sunnuntaihin 8.-11.3. Uutena pääkonserttipaikkana on Radisson SAS Marina Palace Linnankadulla ja alkuillan konsertit järjestetään Marinaa vastapäätä Linnateatterissa. Muita konsertteja on Aboa Vetus & Ars Nova museossa, Wäinö Aaltosen museossa, musiikkibaari Rennossa, konserttitalolla, Hansa-torilla ja Turun seudun musiikkiopistolla. Suomen toiseksi vanhin jazzfestivaali tuo tänä vuonna estradille erityisesti kotimaisia laulusolisteja ja suomijazzin kärkinimiä. Turku Jazz ry järjestää myös jo vakiintuneeseen tapaan konserttitalolla koululaiskonsertin, johon kutsutaan kokonainen ikäluokka kuuntelemaan laadukasta jazzmusiikkia.

Laulajat festivaalin teemana

”Viime vuonna yleisö esitti toivomuksen saada kuulla enemmän jazz-laulantaa festivaalilla, niinpä päätimme kiinnittää tänä vuonna tapahtumaan pääosan Suomen kärkisolisteista, lähes jokaisessa esiintyvässä kokoonpanossa on tällä kertaa laulusolisti”, kertoo festivaalin järjestelyistä vastaava Turku Jazz ry:n puheenjohtaja Kimmo Hyyppä. Festivaalin aloittava torstai-ilta on varattu turkulaisille yhtyeille, Marina Palacessa esiintyy mm. Engblom-Murtojärvi Quartet sekä The Clinic solistinaan Sauli Luttinen. Perjantaina Linnateatterin lavalle, todennäköisesti loppuunmyydyssä konsertissa, nousee Emma Salokoski Ensemble. Salokosken herkkä bossa nova -vaikutteita sisältävä ”Kaksi Mannerta” CD on pysytellyt listojen kärkisijoilla kuukausia. Lauantaina Linnateatterissa kuullaan Johanna Iivanaista ja Jenny Robson Acoustic Band esiintyy lauantaina Marinassa. Ruotsalaisista solisteista voi mainita vanhan blues-konkarin, Bill Öhrsrömin. Bill esiintyy lauantain ”Blues Night” -osuudessa Marinassa sekä päätösklubilla sunnuntaina musiikkiravintola Rennossa. Billiä siivittää Mikko Helevä hammondeineen ja Ilkka Rantamäen englantilaista blues-perinnettä kunnioittava New Shades of Blues -kokoonpano. Lisämausteena mukana puhaltaa Verneri Pohjola. Jami-iltaan toivotaan mukaan mahdollisimman paljon muusikoita instrumentteineen.

Tiukinta jazz-genreä festivaalilla edustavaa Antti Rissasen johtama ja samalla uuden levynsä julkaiseva Mr Fonebone, sekä lähes suomalaisten jazz-muusikoiden ykkösketjuksi luonnehdittava suomalais-englantilainen Mika Mylläri Quintet feat. Ed Jones, jonka riveistä löytyvät Jari Perkiömäki, Samuli Mikkonen, Ville Huolman ja Markku Ounaskari.

Tohtoriksi big bandin vauhdittamana

Perjantaina 9.3. Turkuun saadaan mielenkiintoinen Aija Puurtisen ja UMO Jazz Orchestran tutkintokonsertti. Aija Puurtinen tekee seuraavana päivänä Helsingissä musiikin tohtorin tutkinnon yhteistyössä UMO:n kanssa ja ensi-esitys on siis Turku Jazzissa. Kokoonpanossa on mukana alkuperäinen Honey B & T-bones trio, Esa Kuloniemi kitara ja Jari ”Kepa” Kettunen rummut, Aija ”Honey B” laulaa ja soittaa sähköbassoa. Puurtinen on Honey B. & the T-Bones -yhtyeen rockahtavan ja elektronisenkin bluesin ohella tehnyt kautta linjan paljon yhteistyötä paitsi jazzin, myös klassisen puolen säveltäjien ja muusikoiden kera mm. Zagros-kamariorkesterissa. UMOn kanssahan Aija ja T-Bonesit on nähty jo useammassakin proggiksessa. Tämä tohtorintutkinto on ikään kuin hedelmällisen yhteistyön huipentuma.

Konserttipaikat

Turku Jazz festivaali siirtyy uudenaikaisempiin tiloihin hiljattain uudistettuun Radisson SAS Marina Palace hotellin yläkerran ravintolatiloihin. Koko hotellin ravintola- ja esiintymistilat on varattu Turku Jazz festivaalin käyttöön tapahtuman ajaksi. Myös festivaalin toimisto sijaitsee siellä. Lauantai-iltapäivän mainstream-tyylinen kahvikonsertti pidetään tänä vuonna Aboa Vetus & Ars Nova museossa. Esiintyjänä on Severi Pyysalo Trio (Reiska Laine rummut, Ville Huolman basso), solistinaan Emma Salokoski. Linnateatterin ravintolalava on toinen uusi konserttipaikka ja se sijaitsee sopivasti aivan Marinaa vastapäätä. Linnateatteriin sijoitetaan alkuillan konsertit. Wäinö Aaltosen Museossa sunnuntaina 11.3. esiintyy piano-improvisaatioon maestro, Olli Linjama. Linjaman improvisaatiot ovat osa Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaineessa tehtävää improvisaation tutkimusta. Jazz-musiikin tulevat suuruudet esiintyvät Turku Jazzissa Turun seudun musiikkiopiston konserteissa.

Turku Jazz 2007 julisteen on tehnyt taiteilija Yrjänä Ermala. Turku Jazz festivaali on nyt ensimmäistä vuottaan Finland Festivals -ketjun tapahtuma. Myös tapahtuman internet-sivut on uusittu, osoitteesta www.turkujazz.fi löytyy koko ohjelma, ajantasaiset tiedot konserteista, lipuista ja mahdollisista muutoksista tai lisäyksistä festivaalin lähestyessä. Lippuja on mahdollista ostaa myös suoraan nettisivujen kautta. Festivaalin päätukija on Turun kaupunki.

Ohjelma:

Torstai 8.3.

Radisson SAS Marina Palace 15/10 e klo 19:30 Carlos D’l Puerto & TSMO Big Band (FIN) The Clinic Quintet feat. Sauli Luttinen (FIN) Janne Engblom Quartet (FIN)

Perjantai 9.3.

Konserttitalo (koululaiskonsertti, 0e) 12:00 Carlos D’l Puerto & TSMO Big Band (FIN) Romu & Blues: Aija Puurtinen & UMO Jazz Orchestra (FIN)

Hansatori, vapaa pääsy 0e 12:00 Henri Marjamäki Quartet (FIN)

Linnateatteri 25/20e 19:30 Emma Salokoski Ensemble (FIN)

Radisson SAS Marina Palace 25/20 klo 21:15 Mr Fonebone (FIN) Romu & Blues: Aija Puurtinen & UMO Jazz Orchestra (FIN) Jim Campilongo (USA)

Lauantai 10.3.

Hansatori, vapaa pääsy 0e 13:00, 14:00 Tomi Harrivaara Trio feat. Johanna Iivanainen (FIN)

Mestarinkadun koulu 0e 15:00 Not So Grand Funk Jam Band

Ars Nova & Aboa Vetus 10e 17:00 Severi Pyysalo Trio feat. Emma Salokoski (FIN)