Big band -helmiä Jyväskylässä

Jyväskylä Big Band konsertoi torstaina 2.11.2006 klo 21.30 alkaen Jazz Barissa Jyväskylässä. Tämä on jo neljäs kerta, kun orkesteri esiintyy tässä palkitussa ja maineikkaassa 14-vuotta täyttäneessä jazzravintolassa. JBB esittää Ilkka Mäkitalon johdolla ”Big band helmiä” mm. Gordon Goodwin big bandin ohjelmistosta sekä perinteistä big band ­musiikkia Sammy Nesticon, Neal Heftin ja Diane Schuurin sävelaarteistosta. Solisteina kuullaan JBB:n omia nuoria soittajia.

Jyväskylä Big Band on monipuolinen, ammattitaitoinen kokoonpano, jonka vierailijoina ja solisteina on vuosien mittaan nähty monia koti- ja ulkomaisia huippuartisteja. JBB:n soittajisto koostuu seudun ammattimuusikoista ja musiikinopiskelijoista ja orkesterin kapellimestarina on toiminut vuodesta 1995 lähtien Ilkka Mäkitalo. Omien konserttiensa lisäksi big band on esiintynyt useilla suomalaisilla festivaaleilla, tapahtumissa mm. Jyväskylä Summer Jazz, Jyväskylän Kesä, Lahden Jazztori, Imatra Big Band Festivaalit ja eri yritystilaisuuksissa sekä tehnyt konserttimatkat Prahaan, Kuubaan ja Pietariin. Big band on myös toteuttanut poikkitaiteellisia produktioita ja tehnyt yhteistyötä useiden suomalaisten säveltäjien kanssa.

Big bandillä on ollut monia koti- ja ulkomaisia vierailijoita ­ mm. Jukka Perko, Antti Rissanen, Kari ”Sonny” Heinilä, Mikko Innanen, Tapio Maunuvaara (SE), Rebeca Mauleon Santana (US), Stuart Hall (UK), Jesper Riis (DK), Lucas van Mejrvik (NL), Petri Juutilainen, Laura Voutilainen, Sami Saari, Veeti Kallio ja Aki Sirkesalo. Jyväskylä big band tähtää monipuolisuuteen; se on erikoistunut salsa- ja maailmanmusiikkiin sekä suomalaiseen big band -musiikin esittämiseen, mutta esittää tarvittaessa vaikka soul-ohjelmistoakin.

Jyväskylä Big Band
Johtaa Ilkka Mäkitalo