Jazz Happeningin ystävät elävöittävät Tampereen tarjontaa

Nyt Tampereella tapahtuu muulloinkin kuin marraskuussa! TJH-ystävät ry (Tampereen Jazz Happeningin ystävät) on perustettu edistämään modernin/ improvisoidun jazzin asiaa. Konserttisarja Fly-Rite festival elvyttää nykyjazzin konserttien perinteitä Tampereella ja laajentaa kaupungin kulttuuritarjontaa. Festivaali esittelee kuluvan kevään konserteissa pirkanmaalaista improvisoitua/jazzmusiikkia ja laajentaa syksyllä järjestettävissä konserteissa mm. pääkaupunkiseutulaiseen antiin. Konsertteja järjestetään ravintola Telakassa joka kuun ensimmäinen sunnuntai. Yhteensä iltoja tänä vuonna on seitsemän.

Avauskonsertissa 6.3 esiintyivät Jorma Tapio & Terje Isungset Duo sekä pirkanmaalainen pitkänlinjan orkesteri Suurin Onni, joka julkaisi ensilevynsä konsertin myötä. Pasunisti/haitaristi/säveltäjä Kusti Vuorisen johtamaa yhtyettä kuultiin myös viime vuoden marraskuussa Tampere Jazz Happeningin avausklubilla.

Toisessa illassa 3.4 sai vuoronsa fuusiohenkinen Girafa sekä viime vuonna myöskin ensilevynsä julkaissut tamperelaiskokoonpano Olmarin Unioni. Tätä vuonna 1998 perustettua tyylillisesti perinteikästä jazzkvartettia kuultiin myöskin Happeningin lauteilla viime vuonna.

Tulevissa kevään konserteissa luvassa seuraavaa:

8.5 lavalle nousee uusi tamperelais-jyväskyläläinen riuska kokoonpano Black Motor sekä urkuri Jouni Jorosen ja kitaristi Lauri Hannun duo The Partylandmen. Viime vuonna myöskin levynsä julkaisseelta duolta on odotettavissa hervotonta soiton riemua Hammond-uruilla ja banjolla. Black Motorin soittajistoa on totuttu kuulemaan yhteyksissä kuten Suurin Onni, Jazzgansters, Groovy Eyes, Olmarin Unioni etc.etc. Tamperelaista ydintrioa (Sami Sippola saksofoneissa, Ville Rauhala kontrabassossa sekä Simo Laihonen rummuissa) vahvistaa jyväskyläläinen Jazz Barin vuoden muusikoksikin menneenä vuonna valittu kitaristi Jaakko Syrjänen. Luvassa öljynkatkuista räväkkää paahtoa sekä viileää kelluntaa.

Kevään viimeisessä konsertissa 5.6 esittelyssä on Ornette Colemanin varhais- tuotantoa vimmalla työstävä The Ornette Three sekä basisti Ville Rauhalan johtama World Peace Orchestra. Tämä iso yhtye esittää Rauhalan ja fonisti Sami Sippolan sävellyksiä Liberation Music Orchestran hengessä. Monista yhteyksistä tutun rumpali Janne Tuomen kasaama The Ornette Three keskittyy Colemanin varhaisten Atlantic-levyjen klassikkoihin. Trion muina jäseninä toimivat alttosaksofonia soittava Sami Sippola sekä basisti Jani Koskela.

Fly-Rite-konsertit alkavat tasan klo 20.00, liput 6 euroa. Konserteissa on mahdollisuus liittyä TJH-ystävien jäseneksi. 15 euron ystävämaksulla pääsee nauttimaan seuraavanlaisista eduista:

– Liput yhdistyksen konsertteihin halvemmat (5e)
– Tampere Jazz Happeningin festariliput
-20% (Telakalla järjestettävissä konserteissa norm.hinta)
– Tampere Jazz Happening-passi edullisempaan hintaan