Teemu Salmisen septetti kiertueella

694
lukukertaa
Teemu Salminen
Kuva: Maarit Kytöharju.
Teemu Salminen
Kuva: Maarit Kytöharju.

Teemu Salminen tuo nimivahvan septetin Jazzliiton kiertueelle. Alunperin yhtye syntyi koulukonserttien innoittamana.

Kiertueen alla Suomijazz kyseli Teemu Salmiselta uuden septetin syntyhistoriaa ja musiikillista profiilia. Salminen vastaili jouhevasti lähettämäämme kysymysrimpsuun. Sujuvuuden säilyttämiseksi jätimme tekstiä pilkkovat joutavat välikysymykset pois. Alla siis suoraa puhetta Teemu Salmiselta.

Koulukonserttien kehittelystä septetin syntyyn

– Olen toiminut kolmisen vuotta UMO:n suuren suosion saavuttaneiden uudentyyppisten koulukonserttien vetäjänä. Niissä on koko orkesterin konsertin lisäksi aina muutamana päivänä oppitunteja parille luokalle kerrallaan, joissa kerron oppilaille jazzista, UMO:sta/big bandeista, miten eri soittimien ääni syntyy, sekä perinteisestä harmonialähtöisestä että vapaasta improvisoinnista, ja tietysti soitamme musiikkia.

– Kokoonpanossa on piano, basso, rummut, trumpetti, pasuuna ja kaksi saksofonia (koska minä olen jokaisella tunnilla mukana); ts. juuri nykyisen septettini kokoonpano. Aluksi soitimme vain yksiäänisesti kaikkien tuntemia jazzteoksia, mutta vähitellen kyllästyin siihen ja kirjoitin sovituksen, muistaakseni ensimmäiseksi Bernie´s Tune -kappaleesta, jonka kuulin aikoinani radiosta ollessani vielä koululainen. Se teki silloin suuren vaikutuksen minuun. Sitten innostuin toden teolla sovittamisesta ja tein vielä toisenkin kappaleen ja käytin työhön kaiken vapaa-aikani usean viikon ajan. Seuraavalla koulukonserttiviikolla viemäni sovitukset saivat kollegoiltani erittäin myönteisen vastaanoton ja kaikki kannustivat minua tekemään lisää.

Septettikappaleet syntyneet viimeisen vuoden aikana

– Säveltäminen ja sovittaminenhan eivät toki ole minulle mikään uusi asia. Teinhän jo 20 vuotta sitten sävellyksiä, joita esitimme Jukka Linkolan Oktetilla ja UMO on soittanut useita sävellyksiäni ja sovituksiani. Olen opiskellut säveltämiseen liityviä asioita sekä omin päin että ottamalla sävellys/sovitustunteja mm. Rich Shemarialta, kun hän oli UMO:n kapellimestarina. Aloin tehdä septetille sovitusten lisäksi myös uusia omia teoksia, jotka olivat tyylillisesti riittävän lähellä sovituksiani muiden teoksista, ja sovitin uudelleen omia vanhoja kappaleitani, ja samalla opiskelin sävellystekniikkaa. Musiikkini olen kirjoittanut kuluneen vuoden aikana.

– Olin mielessäni hahmotellut itse asiassa täysin toisenlaista projektia, kuin millä nyt olen liikkeellä. Suunnittelin kirjoittavani ohjelmiston hyvin pienelle kokoonpanolle, jossa hyödyntäisin omaa erikoisalaani: klarinetin- ja huilunsoittotaitoani. Siinä vaiheessa, kun toistakymmentä kollegaa oli tullut yksitellen ehdottamaan, että ”näitä pitäisi saada nauhalle tai levylle” tai ”perusta nyt ihmeessä bändi”, päätin ryhtyä toimiin asian eteen. Kirjoitusurakka on ollut itselleni valtava työ, josta olen kuitenkin suuresti nauttinut.

Harjoitusaika kortilla

– Pyysin septettiini suuresti arvostamiani muusikoita, joiden henkilöissä yhdistyvät huippuluokan ammattitaito (ts. omien instrumenttien suvereeni hallinta, sekä musiikillinen tietämys ja ymmärrys) ja ”raivokas meininki”. Monet heistähän ovat myös tunnettuja omien kokoonpanojensa johtajia. Ilokseni kaikki lähtivät heti mielellään mukaan. Koska olin pyytänyt parhaita, kysytyimpiä muusikoita mukaan, tiesin, että yhteisen harjoitusajan löytäminen tulisi olemaan vaikeaa, mutta ei niin vaikeaa kuin sitten osoittautui. Saimme pidettyä vain kaksi lyhyehköä koko orkesterin harjoitusta ja yhden puhallisektiotreenin, ja soitimme YLE:lle radionauhoituksen. Harjoitusmäärään nähden tulos oli uskomattoman hyvä,vaikka parannettavaa jäikin. Olin valinnut oikeat miehet!

– Sitten tein Jazzliitolle kiertuetarjouksen, jossa mainostin yhtyettäni mm. näin: ”Kyseessä on siis todella kovatasoinen keskikokoinen jazz-yhtye, jollaisia Suomessa on hyvin harvoin tilaisuus kuunnella. Jazzyleisöä kiinnostaisi varmasti yhtye, jossa yhdistyvät hienot, huolella tehdyt sovitukset, erinomainen yhteissoitto, svengi ja mahtava solistikaarti; ts. hyvän big bandin ja kvartetin parhaat puolet. Olen soittanut vuosien mittaan, päätyöni UMO:n lisäksi, lukuisissa erilaisissa kokoonpanoissa (Pentti Lasasen yhtyeestä Edward Vesala Ensembleen), mutta omalla yhtyeelläni olen työskennellyt viimeksi n.10 vuotta sitten.” Omasta pessimismistäni huolimatta Markus Ketola oli oikeassa: kiertuetarjoukseni hyväksyttiin.

– Konserttimme Savonlinnassa 4.2. on meidän ensimmäinen live- esiintymisemme. Kaikki olemme soittaneet toistemme kanssa eri yhteyksissä jo vuosikausia, joten yhteinen kielemme on jo olemassa. Harjoitusmäärän suhteen viime keväinen toistui, mutta olemme valmiita tositoimiin.

Materiaalin puristaminen levyksi asti vielä auki

– Tulevaisuudessa yritän saada myös levytyksen aikaan, vaikka tämänkokoisen yhtyeen pyörittäminen on sekä taloudellisesti että ajankäytöllisesti lähes mahdoton tehtävä.

Teemu Salminen Septet: Tero Saarti (tp) Jukka Perko (sax) Teemu Salminen (sax) Antti Rissanen (tb) Mikael Jakobsson (p) Ville Huolman (b) Markus Ketola (dr)

Kiertueen aikataulu: 4.2. SAVONLINNA – Oopperakellari 5.2. JOENSUU – Konservatorio 6.2. JYVÄSKYLÄ – Jazz Bar 7.2. OULU – Uusi Seurahuone 8.2. KUOPIO – Musiikkikeskuksen Jazzklubi 12.2. HELSINKI – Jumo Jazz Club

…..

Konserttien arvioita:

”Salminen tuntuu olevan taitava säveltäjä ja erityisesti sovittaja, hänen tyylinsä kumpuaa bigbandsoiton ja pienempien yhtyeiden taiten yhteen sovitetuista traditiosta. Vaskien ja saksofonien sektiomainen käyttö ja taitava vuorottelu eri soitinryhmien välillä yhdistyy viisaalla tavalla sovellettuun yhteissoundiin joka kulminoituu paikoin hyvinkin virtuoosisiksi sovitettuihin puhaltajien leikillisiin kikkailuihin.” ”… tällä soittajakatraalla kaikki tuntuu helpolta… solistista voimaahan tästä poppoosta löytyy vaikka kahdenkin bändin tarpeisiin.”
Antti Juvonen / Karjalainen: Taituruutta ja musiikillista leikittelyä (Joensuun keikka 5.2.2003)

…..

”Salmisen omissa sävellyksissä oli mainioita juttuja. Monissa niistä haettiin tiettyä selkeätä tyyliä: kunnianosoituksia saivat mm. Charles Mingus ja Lee Morgan. Esimerkiksi Mingus -tyylitelmä aiheutti välittömän reaktion: miksei tuon tapaista blues-etno-free- bop-menojazzia soiteta nykyään enemmän? Varmasti tilausta olisi, rehevän ja verevän jazzin kysyntä on ilmennyt selkeästi vaikkapa U-Street All Starsin menestyksessä. Morgan-tribuutissa Tero Saarti soitti todella kuumaa trumpettia, toisaalla omat huikeat solistiset näyttönsä antoivat illan aikana myös Jukka Perko ja Antti Rissanen.”
Pentti Ronkanen / Suomijazz.com: Teemu Salmisella koossa upea septetti (Jyväskylän keikka 6.2.2003)

…..

”Kokonaan oma lukunsa on saksofonisti Jukka Perko. Hän on viime vuosina osoittanut taiteellisen kypsyytensä mm. Olavi Virta – ja virsiproduktioilla. Laaja-alaiseen muusikkouteen mahtuu myös funkpuolen orkestereita, mutta tällaisessa jazzin monien aikakausien perinnettä kunnioittavassa orkesterissa Perko pääsee osoittamaan koko pelimanniutensa. Jukka nyt vain kerta kaikkiaan sattuu olemaan yksi maailman parhaista saksofonisteista.”
Pentti Ronkanen / Keskisuomalainen: Septetti soi kuin unelma (Jyväskylän keikka 6.2.2003)

…..

”Yhtyeen kerrassaan komeassa soitossa kuului todellakin huippuluokan ammattitaito, soolot irtosivat vahvoina ja maukkaina, sovitukset olivat upeita ja iskevissä unisono-osuuksissa ilmeni Salmisen rautainen big band -kokemus. Septetti soitti mielestäni parasta suomalaista jazzia pitkiin aikoihin.”
Arto Murtovaara / Kaleva: Voimalla seitsemän miehen (Oulun keikka 7.2.2003)

…..

”Tiivistetty arvio Teemu Salmisen septetin konsertista: parhaita Kuopion jazzklubilla ikänään kuulemiani. Voisi esittää pari toivetta. Tämä kokoonpano tulisi pitää hengissä – pitkään. Ja tulkaa nyt ihmeessä pian uudestaan. Sitä luokkaa oli atmosfääri sekä kuulijain määrä ja tyytyväisyys.”
Pauli Vesakas / Savon Sanomat (Kuopion keikka 8.2.2003)

…..

”Suomen-kiertue oli hieno näyttö paitsi Salmisen sovittajanlahjoista myös hänen piilevistä kyvyistään kuivaan huumoriin ja kommunikaatioon.” ”Salminen on ilmeinen perfektionisti. Hänen omat sävellyksensä ja standardisovituksensa olivat huippuunsa hiottuja niin tyyliltään, nyansseiltaan kuin suoritukseltaankin.”
Jukka Hauru / Helsingin Sanomat: Teemu Salminen onnistui sovittajana (Helsingin keikka 12.2.)